Arbetslivsinriktad rehabilitering
Här kan du läsa om arbetslivsinriktad rehabilitering av en patient och vem som gör vad.
Vem gör vad?
Hälso- och sjukvården ansvarar för den medicinska rehabiliteringen. Det är åtgärder som ska leda till att en person så långt som möjligt ska behålla eller få tillbaka sin fysiska och psykiska funktionsförmåga.
Patientens arbetsgivare har rehabiliteringsansvar och ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Det är åtgärder som ska hjälpa medarbetaren att så långt som möjligt behålla eller få tillbaka sin arbetsförmåga.
Försäkringskassan utreder behovet av arbetslivsinriktade åtgärder och samordnar insatser från hälso- och sjukvården, arbetsgivaren, Arbetsförmedlingen, socialtjänsten och andra aktörer för att patienten ska kunna återgå i arbete eller arbetssökande. Vi samordnar även insatserna för personer som har aktivitetsersättning.
Patientens roll:
- Medverka i planering och åtgärder som medför att hen kan börja arbeta igen så snart som möjligt.
- Medverka aktivt i sin egen rehabilitering. Om hen inte gör det, så kan hen förlora sin rätt till ersättning.
Hälso- och sjukvårdens roll:
- Utifrån sin kompetens bidra till att sjukskrivna patienter återfår hälsa och främja återgång i arbete.
- Föreslå åtgärder som ska leda till att patienten så långt som möjligt ska behålla eller få tillbaka sin fysiska och psykiska funktionsförmåga.
- Delta i avstämningsmöte som Försäkringskassan kallar till om det finns behov i patientens sjukskrivningsärende.
- Informera Försäkringskassan om en sjukskriven patient kan antas behöva rehabiliteringsåtgärder enligt 30 kap. socialförsäkringsbalken.
Blankett 7429 Information om antaget behov av rehabiliteringsåtgärder kan regionen använda för att informera Försäkringskassan om att en patient som erbjuds koordineringsinsatser kan antas ha behov av rehabiliteringsåtgärder enligt 30 kap. socialförsäkringsbalken (SFB)
7429 Information om antaget behov av rehabiliteringsåtgärder enligt 30 kap. SFB Pdf, 700 kB.
Arbetsgivarens roll:
- Hålla löpande kontakt med sin medarbetare under sjukfrånvaron.
- Anpassa arbetssituationen så långt det är möjligt så att medarbetaren kan arbeta, till exempel genom att anpassa arbetsuppgifter, arbetstid eller arbetsplats.
- Undersöka om det finns något annat lämpligt arbete i verksamheten som medarbetaren kan utföra.
- Ta fram en plan för återgång i arbete senast dag 30 från sjukfallets början, för den medarbetare som antas ha en nedsatt arbetsförmåga i minst 60 dagar.
- Delta i avstämningsmöte som Försäkringskassan kallar till om det finns behov i medarbetarens sjukskrivningsärende.
Försäkringskassans roll:
- Bedöma individens arbetsförmåga och bedöma rätten till ersättning.
- Vid behov samordna de olika åtgärder individen behöver för att komma tillbaka i arbete.
- Vid behov kalla till ett avstämningsmöte.
- Vid behov göra en försäkringsmedicinsk utredning.
- Utreda om individen skulle klara ett arbete på den vanliga arbetsmarknaden trots sin sjukdom.
Försäkringskassans samordningsuppdrag
3 minuterFilmen förklarar hur Försäkringskassans jobbar med att samordna rehabiliteringsinsatser för personer med sjukpenning, sjuk- eller aktivitetsersättning, eller personer som saknar sjukpenninggrundande inkomst och har en nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom.
Arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder som du kan föreslå
Det kan behövas olika åtgärder för att den som har nedsatt arbetsförmåga ska kunna arbeta igen. Förhoppningen är att följande åtgärder ska förkorta sjukskrivningstiden eller att häva nedsättningen av arbetsförmågan. Hälso‑ och sjukvården ansvarar inte för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, men det är bra att känna till vilka åtgärder som finns.
Frågor och svar
-
I ett avstämningsmöte utreder och bedömer Försäkringskassan tillsammans med patienten dennes medicinska tillstånd, arbetsförmåga och möjligheterna till eventuell rehabilitering.
-
I ett avstämningsmöte deltar patienten, Försäkringskassan och vårdgivaren. Även andra aktörer kan delta, till exempel patientens arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och anhöriga. Under mötet diskuteras patientens behov av rehabilitering och vilka möjligheter som finns. Utifrån behoven och möjligheterna kan deltagarna planera vilka insatser som behövs för att patienten ska kunna arbeta igen.
-
Det finns flera syften med ett avstämningsmöte:
- Alla parter ska få samma information samtidigt. Det ökar förutsättningarna för att det blir rätt från början.
- Förutsättningarna för en gemensam förståelse av hinder och resurser ska öka. Det kan i sin tur leda till en effektiv och hållbar planering av de åtgärder som din patient behöver för att komma tillbaka till arbetslivet så snart som möjligt.
- Alla parter ska ha en tydlig bild av om det finns andra faktorer än medicinska som påverkar patientens arbetsförmåga till exempel sociala, ekonomiska eller arbetsmarknadsmässiga. I så fall kan Försäkringskassan behöva samordna de olika insatserna.
- Som behandlande läkare ska du få en helhetsbild av patientens situation när du ska bedöma eventuella behov av åtgärder.
- Alla parter ska få samma information samtidigt. Det ökar förutsättningarna för att det blir rätt från början.
-
Det är oftast Försäkringskassan som kallar till ett avstämningsmöte. Men vårdgivaren kan ta initiativ till ett avstämningsmöte för en patient genom att kontakta Försäkringskassans handläggare. Det är dock Försäkringskassan som avgör om ett möte ska genomföras och varför.
-
Patientens delaktighet i utredningen och planeringen för återgången i arbete är en grundläggande förutsättning. Den bidrar till att ansvarsfördelningen blir tydligare för patienten, att hen får rimliga förväntningar på sitt eget ansvar och att hen förstår vilka krav som kan ställas på andra parter.
Relaterade länkar
Information för patienten
Information för arbetsgivaren
- Om din medarbetare blir sjuk i mer än 14 dagar
- Om din medarbetare är sjuk länge
- Bidrag för att förebygga och förhindra sjukfrånvaro
- Bidrag till arbetshjälpmedel
- Plan för återgång i arbete