Inköp och upphandling
Alla inköp hos Försäkringskassan måste följa lagen om offentlig upphandling. Här kan du som är leverantör läsa om vad som gäller och vilka upphandlingar som är aktuella just nu.
Försäkringskassans upphandlingar
Försäkringskassan köper varor och tjänster till ett värde av 2,3 miljarder kronor per år. Inköpen sker vanligtvis via ramavtal som vi själva har upphandlat eller som ingår i den statliga inköpssamordningen. De största inköpsområdena är it relaterade varor och tjänster, förbrukningsvaror och konsulttjänster.
Försäkringskassans upphandlingar genomförs i enlighet med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
Bra att veta för dig som leverantör
- Försäkringskassan finansieras av skattepengar och ansvarar för mycket känslig information.
- Våra riktlinjer för mutor och bestickning är strikta. Vi tar inte mot gåvor eller andra erbjudanden av våra leverantörer, som till exempel middagar.
- När vi köper in varor och tjänster, ställer vi hållbarhetskrav. Det kan gälla allt från strömförbrukning till transporter och skrotning av varor.
- Leverantörer som vill lägga anbud i våra upphandlingar måste kunna ta emot elektroniska beställningar och skicka elektroniska fakturor. Minimikraven är att kunna ta mot en order via mejl och skicka e-faktura.
- Vid lämnande av anbud i våra upphandlingar måste samtliga frågor besvaras och alla efterfrågade underlag bifogas då det endast är inkommit underlag som kan utvärderas.
Offentlighet och sekretess i samband med upphandling
Här redogörs översiktligt för de regler om offentlighet och sekretess, som gäller i samband med upphandlingar. Likartade regler gäller vid köp från ramavtal (avrop).
Frågor och svar
-
Försäkringskassan tar endast emot anbud digitalt via myndighetens upphandlingssystem Kommer Annons. För att lämna anbud behöver man vara registrerad hos Kommers Annons. Registrering är kostnadsfri.
Kommers Annons. (kommerannons.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du vill prenumerera på upphandlingar som annonseras inom ett viss område (från myndigheter, kommuner med flera) går det att göra mot en kostnad. Registrering kan göras hos Kommers Annons.
-
Alla leverantörer som har lämnat anbud får automatiskt meddelande om vem som vann (tilldelningsbeslut) via Försäkringskassans upphandlingssystem Kommers Annons.
Om du inte har lämnat något anbud, men ändå vill veta vem som vann upphandlingen, kan du skicka ett mejl och uppge diarienummer samt upphandlingens namn.
-
För att begära ut handlingar kring en upphandling kan du skicka ett mejl och uppge diarienummer, upphandlingens namn och vilka dokument du önskar ta del av.
-
Ja, om du jobbar på Statens servicecenter går det bra att använda logotypen i Visma Proceedo.