Så jobbar vi med vårt uppdrag
Försäkringskassan är Sveriges tredje största myndighet med medarbetare och kontor över hela landet. Vi administrerar ett fyrtiotal olika ersättningar och bidrag. Varje år betalar vi ut pengar som motsvarar en femtedel av statens budget.
Uppdraget att handlägga ärenden och betala ut ersättning innebär att vår verksamhet sträcker sig över nästan alla branscher. Vi informerar, utbildar och samverkar med arbetsgivare, kommuner, hälso- och sjukvården och myndigheter i Sverige och utomlands.
Vi för statistik och analyserar hur våra ersättningar påverkar individer och samhället. Vi bygger it‑tjänster och utvecklar våra handläggningsprocesser för att kunna ge god service, vara tillgängliga för alla och bidra till ett hållbart samhälle.
Våra långsiktiga mål
Vi har sex mål för vår långsiktiga utveckling. Målen visar vart vi är på väg som myndighet och ger oss en stabil kurs framåt.
Stödet ska hamna rätt
Vi ska se till att alla får de pengar de har rätt till. Därför granskar vi de uppgifter vi får när någon ansöker om ersättning och under tiden som pengarna betalas ut. Vissa uppgifter får vi från den som ansöker om eller får en ersättning, men vi hämtar också information från våra egna system och från annat håll. Det kan till exempel vara från andra myndigheter, arbetsgivare eller hälso- och sjukvården. Vissa kontroller sker automatiskt och andra gör vi när vi handlägger ett ärende.
Vi bedömer vem som har rätt till ersättning utifrån villkoren i de lagar och förordningar som riksdag och regering har beslutat. Det finns också regler för hur vi som myndighet ska göra för att fatta beslut och principer om effektivitet och service som vi ska följa.
Om vi har betalat ut för mycket pengar, så utreder vi varför det blev fel. Det kan bero på att vi hade fel uppgifter när vi beslutade om en ersättning eller att den som fått ersättning under en längre tid inte har anmält att något ändrats. Vi kräver tillbaka felutbetald ersättning och gör en polisanmälan när vi misstänker att någon medvetet har försökt få pengar utan att ha rätt till det. Straffet för ett sådant brott kan bli allt från böter till fängelse i 2 år.
Vi bidrar till ett hållbart samhälle
Vi ska främja en hållbar utveckling utifrån de tre dimensionerna: den miljömässiga, den sociala och den ekonomiska. För oss handlar hållbarhet främst om hur socialförsäkringen ger trygghet för många människor och hur socialförsäkringssystemet bidrar till ett fredligt samhälle. Men det handlar också om hur vi som myndighet arbetar med områden såsom mänskliga rättigheter, miljö- och arbetsmiljöfrågor, ansvar i leverantörskedjan, rättssäkerhet, brottsbekämpning, antikorruption och ansvarsfull hantering av statens medel.
I vårt hållbarhetsarbete strävar vi efter att våra beslut och aktiviteter ska ta hänsyn till samtliga tre dimensioner av hållbarhet.
Så behandlar vi personuppgifter
Vi har många uppgifter om privatpersoner och andra personer, till exempel arbetsgivare och hälso- och sjukvårdspersonal. Vi förhåller oss till lagar och regler om hur vi får behandla uppgifterna, så att människors personliga integritet skyddas. Personuppgifter är alla sorters uppgifter om en person, till exempel personnummer, namn och adress, men även bilder, hälsouppgifter eller diarienummer. Behandling av personuppgifter kan till exempel vara att läsa, samla in, registrera, lagra, samköra eller skriva ut uppgifterna.
En person har rätt att ta del av de personuppgifter som Försäkringskassan har om hen.
Inköp och upphandling
Vi köper varor och tjänster till ett värde motsvarande cirka 3 miljarder kronor per år. Inköpen sker vanligtvis via ramavtal som vi själva har upphandlat eller som ingår i den statliga inköpssamordningen. De största inköpsområdena är it-relaterade varor och tjänster, förbrukningsvaror och konsulttjänster. Alla våra inköp måste följa lagen om offentlig upphandling.
Så använder vi AI
På Försäkringskassan använder vi AI inom flera områden, till exempel som stöd i handläggningen för att identifiera relevant information i läkarintyg. Stödet ger inga förslag till beslut, utan det är handläggaren som ansvarar för att göra helhetsbedömningen och fatta beslut i ärendet.
Vårt ansvar för mänskliga rättigheter
Det är vår skyldighet att i handläggning, bemötande och beslut agera i enlighet med internationella konventioner för mänskliga rättigheter. Det innebär till exempel att vi alltid ska beakta barns bästa, göra våra tjänster tillgängliga samt upptäcka och motverka våld.
Fakta om mänskliga rättigheter (regeringen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.