Så fungerar digitala avstämningsmöten med Försäkringskassan
Försäkringskassan använder Skype för företag som mötestjänst. Vi använder det i alla digitala möten som vi bjuder in till, där patienter och hälso‑ och sjukvård deltar.
För dig som ska delta i ett digitalt avstämningsmöte
I mötesbokningen finns en länk till mötet. Om du inte tidigare haft något Skypemöte med Försäkringskassan kommer du att bli ombedd att installera en plug‑in efter att du klickat på länken.
Om du känner dig osäker eller inte lyckas installera den, ska du kontakta din egna organisations it‑stöd. Det kan vara bra att testa länken innan mötet så att du ser att den fungerar. Försäkringskassans handläggare kommer att släppa in dig i mötet när det startar.
Alla behöver identifiera sig
För att säkerställa att alla mötesdeltagare är behöriga behöver du identifiera dig med e‑legitimation innan mötet börjar. Du som jobbar inom hälso‑ och sjukvården ska legitimera dig med ditt tjänstekort (SITHS) och patienten med mobilt bank‑id.
Alla som deltar i mötet behöver ha webbläsaren Google Chrome eller Microsoft Edge för att kunna identifiera sig.
För att Skype och identifieringen ska fungera behöver man tillåta datatrafik till Försäkringskassan.