För dig som jobbar som personlig assistent
När du jobbar som assistent är det bland annat bra att känna till hur du redovisar den tid du utfört assistans och vilka uppgifter om dig som din arbetsgivare lämnar in till Försäkringskassan.
Uppgifter som din arbetsgivare lämnar om dig
Din arbetsgivare kan vara en assistansanordnare eller personen som har rätt till assistansersättning, om hen har valt att själv anställa sina assistenter.
Arbetsgivaren ska skicka in uppgifter om dig som är assistent till Försäkringskassan.
Uppgifterna ska visa om du som assistent är
- över 18 år
- bosatt inom eller utanför EES-området
- närstående till eller lever i samma hushåll som den som får assistansen.
Arbetsgivaren ska också meddela Försäkringskassan om någon av de här uppgifterna ändras.
Tidsredovisningen som du lämnar till din arbetsgivare
Varje månad ska du redovisa den tid du har utfört assistans. Du ska intyga dina uppgifter och lämna dem till din arbetsgivare.
Du kan lämna uppgifterna på två olika sätt – via din arbetsgivares systemleverantör eller på blankett. Det är din arbetsgivare som lämnar uppgifterna till Försäkringskassan.
Frågor och svar
-
Din arbetsgivare är skyldig att betala in skatt på din lön och sociala avgifter till Skatteverket. Om arbetsgivaren inte sköter det kan det drabba dig som arbetstagare. Hos Skatteverket finns information om vad som gäller.
Så jobbar du vitt (skatteverket.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
-
Din arbetsgivare har ansvar för att följa de regler som gäller för arbetstid. Försäkringskassan betalar inte ut assistansersättning för assistans som överstiger den tillåtna arbetstiden.
-
För att din arbetsgivare ska kunna lämna in tidsredovisningen till Försäkringskassan behöver du intyga uppgifterna. Försäkringskassan kan bara betala ut assistansersättning när det finns en fullständig redovisning.