Bra att veta för dig som är god man eller förvaltare
Här har vi samlat information som du kan behöva i din roll som god man eller förvaltare för någon som har ett ärende hos oss. Vi använder samlingsbegreppet ställföreträdare, men all information gäller oavsett om du är god man eller förvaltare.
Mina sidor för ställföreträdare
Som ställföreträdare har du tillgång till våra digitala tjänster. Välj ställföreträdare i rullistan på inloggningssidan, fyll i ditt personnummer och identifiera dig med bank-id. Härifrån kan du utföra ärenden som gäller en eller flera huvudmän.
Ansök i e‑tjänst eller med blankett
Som ställföreträdare kan du ansöka om ersättning för din huvudman. Du kan ansöka om vissa ersättningar i våra e‑tjänster. I ansökan fyller du i din huvudmans namn och personnummer och när du skickat in ansökan får du en kvittens som du kan spara ner eller skriva ut. Du har dock inte möjlighet att följa ärendet via din huvudmans Mina sidor.
För andra ersättningar behöver du ansöka med blankett. På Mina sidor för ställföreträdare har vi samlat blanketter som kan vara relevanta för dig. Fyll i blanketten på datorn, skriv ut, signera och skicka den till oss. Säkerställ också att du får med alla eventuella bilagor som vi kan behöva.
Om du inte kan logga in, så hittar du alla blanketter på sidan E-tjänster, blanketter och beräkningsverktyg.
E-tjänster, blanketter och beräkningsverktyg
När du signerar en ansökan intygar du att alla uppgifter som du har lämnat är riktiga och fullständiga.
Anmäl ändringar till oss
Som ställföreträdare omfattas du av samma ansvar som din huvudman när det gäller att anmäla ändringar som kan påverka rätten till ersättning eller dess storlek. Om du får kännedom om att något ändras är det viktigt att du meddelar oss. Det måste du göra så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter det förändrats. Enklast är att du gör det via Mina sidor. Om vi betalar ut för hög ersättning riskerar din huvudman att få betala tillbaka pengar i efterhand.
Särskild ordning när det gäller merkostnadsersättning
Om din huvudman får merkostnadsersättning kan du inte anmäla detta via e-tjänsten. Om hens merkostnader minskat eller upphört kan du ringa oss och meddela det. Du ringer på 0771‑524 524.
Om merkostnaderna ökat måste du skicka in en ny ansökan. Om du vill kan du ringa oss innan så kan vi gå igenom om förändringen kan leda till att din huvudman får högre ersättning. Då ringer du på samma nummer som ovan.
Årsredovisning till Överförmyndarnämnden
När vi gör en utbetalning av skattepliktiga ersättningar, redovisar vi utbetalningen och avdragen skatt till Skatteverket. När du behöver underlag att redovisa till Överförmyndarnämnden beställer du det från oss via Mina sidor. Du kan göra det från och med den 7 januari – du kommer hitta mer information och länk till e-tjänsten här från det datumet.
Information om vilka ersättningar som är skattepliktiga och skattefria hittar du på sidan Om skatt.
Vi behöver en kopia på ditt förordnande
Du som är ny ställföreträdare för en person med ärende hos oss behöver skicka in en kopia på ditt förordnande. Då får du din huvudmans post från oss skickad till dig och du kan logga in på Mina sidor som ställföreträdare för huvudmannen. Om du har flera huvudmän behöver vi en kopia på varje förordnande. Skicka kopian till:
Försäkringskassans inläsningscentral
839 88 Östersund
Om du upptäcker oegentligheter
Om du i din roll ser något som inte verkar stämma, exempelvis om du misstänker att en person eller ett företag får ersättning som personen eller företaget inte har rätt till kan du anmäla det till oss så utreder vi.
Frågor och svar
-
Det kan bero på att vi inte har ett förordnande registrerat för dig. Då behöver du skicka en kopia på ditt förordnande till oss.
Om du är ställföreträdare för flera personer behöver vi kopia på varje förordnande.
-
Än så länge finns bara de vanligaste ersättningarna tillgängliga för ställföreträdare på Mina sidor. Vi utvecklar fler e-tjänster för att underlätta för dig som ställföreträdare.
-
Nej, det är inte möjligt i dagsläget på grund av nuvarande lagstiftning.
-
Under perioden början av januari till sista mars beställer du underlag till årsredovisningen genom att logga in på Mina sidor som ställföreträdare. Fyll i personnumret för en eller flera huvudmän och klicka på beställ så kommer underlaget med posten till dig. Vi behöver ha en kopia på ditt förordnande registrerat hos oss sedan tidigare för att du ska få tillgång till underlaget.
Behöver du underlag utanför denna period kan du ringa oss och be om ”summerade verkställda betalningar”. Du når oss på telefonnummer 0771‑524 524.