Vi ansvarar för den statliga assistansersättningen. Det innebär att vi utreder och betalar ersättning till personer som behöver hjälp med några i lagen fastställda behov, om behovet av hjälp är mer än 20 timmar per vecka. Du kan läsa mer utförlig information om den statliga assistansersättningen och uppdelningen mellan kommuner och Försäkringskassan.
Vårt uppdrag inom assistansersättning
Behöver någon i din kommun personlig assistans?
Du som handlägger LSS-ärenden kan kontakta oss direkt om en person i din kommun behöver assistans för grundläggande hjälpbehov mer än 20 timmar per vecka. Då behöver personen själv inte göra någon ansökan till oss. Vi kontaktar personen och utreder vilken hjälp han eller hon behöver. Använd blankett 3078 Anmälan från kommunen.
3078 Anmälan från kommunen om behov av personlig assistans Pdf, 776 kB.
Har din kommun utfört assistans i väntan på beslut från Försäkringskassan?
Om vi beviljar ersättning där ni har utfört personlig assistans i väntan på beslutet, kan ni begära pengar av oss retroaktivt. Det gäller om
- kommunen har beviljat personen biträde av personlig assistent
- kommunen har anmält till Försäkringskassan att personen kan ha rätt till assistansersättning
- kommunen har utfört assistans i egen regi i väntan på att Försäkringskassan fattar beslut om assistansersättning för personen.
Fyll i och skicka in blankett 3032 Begäran från kommunen till oss senast i samband med att ni får meddelande från oss att vi har beviljat assistans. Vi kan ersätta tid från att ni meddelat oss om personens hjälpbehov och till dess vi har fattat ett beslut.
3032 Begäran från kommunen om ersättning för utförd personlig assistans Pdf, 702 kB.
Kommunen behöver anmäla förändringar
Om ert beslut om beviljade insatser ändras, så behöver vi få det så snart som möjligt. Använd blankett 3064.
3064 Anmälan från kommunen om beviljade insatser för den som har ansökt om eller har personlig assistans Pdf, 787 kB, öppnas i nytt fönster.
Betalning för de 20 första timmarna (kommunens betalningsansvar)
När vi får korrekta underlag för utförd assistans betalar vi ut hela ersättningen till den betalningsmottagare som finns registrerad hos oss. Eftersom kommunen ska stå för de första tjugo timmarna per vecka debiterar vi er i efterskott. Vi skickar månadsvis ett betalningsunderlag med beslutade och godkända timmar för varje vecka som assistans har utförts. Fakturan skickas som e-faktura och visar antalet timmar som kommunen ska betala multiplicerat med respektive timbelopp.
Anordnar din kommun assistans?
Vi har samlat aktuell information om vad som gäller för kommuner som anordnar assistans på sidan för assistansanordnare.
Kommunal assistansanordnare