Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Ring kundcenter

Ring kundcenter för att få information, hjälp i ditt ärende och hjälp med att använda Mina sidor.

Telefonnummer

0771‑524 524

När du ringer till oss kan du identifiera dig med bank‑id eller mobilt bank‑id. Då vet vi att det är du som ringer och kan lättare hjälpa dig om du har frågor om ditt personliga ärende.

Öppettider för kundcenter

Måndag–fredag: 8–15
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt

 

Följande dagar 2024 har avvikande öppettider:

  • Nyårsdagen 1 januari, stängt
  • Trettondagsafton 5 januari, öppet 9–11.30
  • Skärtorsdagen 28 mars, öppet 9–11.30
  • Långfredagen 29 mars, stängt
  • Annandag påsk 1 april, stängt
  • 30 april, 8–11.30
  • 1 maj, stängt
  • Kristi himmelsfärdsdag 9 maj, stängt
  • Nationaldagen 6 juni, stängt
  • Midsommarafton 21 juni, stängt
  • Dag före alla helgons dag 1 november, öppet 8–11.30
  • Julafton 24 december, stängt
  • Juldagen 25 december, stängt
  • Annandag jul 26 december, stängt
  • Nyårsafton 31 december, stängt

Nya öppettider i telefon

Från och med 22 april 2024 ökar vi tillgängligheten för dig som vill ringa till oss. De nya öppettiderna är 8–15 på vardagar.

Om du väntar på ett beslut

På sidan om utbetalningsdatum och handläggningstider finns information om hur lång tid det vanligtvis tar innan du kan få ett beslut i ditt ärende.

Utbetalningsdatum och handläggningstider

På Mina sidor eller i vår app kan du se när vi har fattat ett beslut i ditt ärende, hur mycket pengar du får och när pengarna kommer.

Om du har direktnummer till din handläggare är det den bästa kontaktvägen. Det går bra att lämna ett meddelande i handläggarens röstbrevlåda och be om att bli uppringd.

Vi kan tyvärr inte svara på mejl som rör frågor om personliga uppgifter eller om ett ärende.

Frågor och svar

  • Det du säger när du beskriver vad samtalet handlar om i talsvaret spelas in. Det är för att vi ska kunna förbättra röststyrningen i vårt talsvar. Vi spelar inte in ditt samtal med handläggaren.

  • När du ringer får du beskriva vad din fråga gäller. Säg namnet på den ersättning du söker eller det ärende du vill ha hjälp med. Till exempel ”utbetalning av föräldrapenning”, ”jag är sjuk” eller "jag vill ansöka om bostadsbidrag”. Du kan prata precis som vanligt men tänk på att höga bakgrundsljud kan störa. Du kommer alltid att kopplas fram till en handläggare även om talsvaret inte lyckas förstå exakt vad du vill.

  • Nej. I dagsläget är det inte möjligt att få ett erbjudande om att vi kan ringa upp dig när det är kö hos oss.

  • Kostnaden att ringa oss varierar beroende på vilken operatör du ringer från.

  • Ja, du kan faxa på 010-115 32 05.

  • Du som är egenföretagare och har frågor kring ditt egna försäkringsskydd, till exempel föräldrapenning, VAB eller sjukpenning, kan få hjälp av en handläggare med inriktning på just dessa frågor.

    Ring kundcenter för partner på 0771‑17 90 00 och säg i talsvaret att du är företagare så hamnar du rätt.

  • Om du jobbar som ombud för en privatperson och har en fråga till oss vänder du dig till vårt kundcenter för privatpersoner. Du når oss på 0771-524 524.

Relaterade länkar

När kommer pengarna?

Ska du komplettera med intyg?

Tips från Försäkringskassan

Senast uppdaterad