Testmiljö för SSBTEK
Testmiljön för SSBTEK vänder sig till systemutvecklare för integrationer och automationstestning mot tjänsten. För slutanvändare hänvisas till användarstöd för tjänsten.
Varför en testmiljö till SSBTEK?
Syftet med testmiljön är att skapa ett bättre stöd för teknisk anslutning till tjänsten SSBTEK samt stöd vid förändringar av SSBTEK alternativt integrationer mot tjänsten SSBTEK.
Vad innehåller SSBTEK testmiljö och hur fungerar den?
Testmiljön innehåller vanligen de versioner som produktionsmiljön av tjänsten SSBTEK stödjer, det till säga senaste version samt föregående version. Kommande version kommer finnas i testmiljön i tid innan den nya versionen driftsätts i produktionsmiljön.
För att få tillgång till tabell och beskrivning över testpersoner som finns i testmiljön och beställa underlaget, mejla till registeruttag@forsakringskassan.se
Då syftet med testmiljön är att underlätta och ge ett stöd vid anslutning till tjänsten SSBTEK så fungerar testmiljön på samma sätt som den skarpa versionen förutom att testmiljön bara levererar på ett antal specifika personnummer samt alltid levererar samma data. Anropet och svaret görs enligt gällande schema för tjänsten SSBTEK. Testmiljön får användas för att utföra funktionella tester. Den är inte skapad för att utföra ickefunktionella tester såsom prestanda- och lasttester.
Hur ansluter man sig till SSBTEK testmiljö?
Som användare behöver du ansluta dig till SSBTEK testmiljö, vilket görs separat från anslutningen till produktionsmiljön för tjänsten SSBTEK. Begäran om anslutning till testmiljön görs genom att kontakta Försäkringskassan på registeruttag@forsakringskassan.se och meddela att man begär om att ansluta sig till testmiljön för tjänsten SSBTEK. Genom att begära anslutning till testmiljön så accepterar man även användarvillkoren för testmiljön som återfinns i dokumentet Användarvillkor SSBTEK testmiljö nedan. Anslutningen handläggs i normalfallet inom 10 arbetsdagar. Därefter sker återkoppling till part.
SSBTEK testmiljö användarvillkor Pdf, 122 kB, öppnas i nytt fönster.
Allmän information om Testmiljön SSBTEK
Inlämningsadress till SSBTEK testmiljö är för samtliga IP-nummer/DNS-namn: 194.71.80.30 (DNS shsext.forsakringskassan.se)
Inlämningsadress för intressenter:
https://shsext.forsakringskassan.se:8200/ws Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
https://shsext.forsakringskassan.se:8200/shs2 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
https://shsext.forsakringskassan.se:443/ws Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Certifikathantering för produktion och test
Försäkringskassan IT har en säkerhetspolicy som gör att vi för tillfället enbart använder servercertifikat för produktion i samtliga externt uppkopplade miljöer.
Det måste inte vara samma certifikat som ska användas i produktion och test men det måste vara samma CA.
Certifikathantering Försäkringskassan Pdf, 538 kB, öppnas i nytt fönster.
Godkända utgivare är Expisoft (tidigare Steria) och certifikat från Siths.
Expisoft (eid.expisoft.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Inera (inera.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Gå in på eid.expisoft för instruktioner hur du beställer ett Steria/expisoft server certifikat.
Observera att Försäkringskassan IT inte supportar några certifikatfrågor. Tekniska frågor gällande certifikaten hänvisas till respektive CA utfärdare (Steria/expisoft i detta fall).
Öppettider
Testmiljön är öppen dygnet runt med garanterad öppettid vardagar 8–16 med undantag av planerade servicetider.
Support
Allmänna frågor och felanmälan görs genom ringa till Kundcenter för Partner, på telefon 0771‑17 90 00
Driftinformation
Driftinformation om SSBTEK testmiljö publiceras under driftinformation.