EESSI Accesspunkt
Information om Försäkringskassans uppdrag:
Elektroniskt utbyte av socialförsäkringsinformation (EESSI)
Elektroniskt utbyte av socialförsäkringsinformation, EESSI är ett it-system som ska hjälpa socialförsäkringsorgan i hela EU att snabbare och säkrare utbyta information – i enlighet med EU-reglerna om samordning av de sociala trygghetssystemen.
Försäkringskassan är en av sex myndigheter i Sverige som deltar i systemet EESSI. Försäkringskassan har dessutom regeringsuppdraget att ansvara för Sveriges Accesspunkt, som är en delkomponent i it-systemet för meddelandeutbyte med andra länder.
EESSI Systemet tas i bruk över Europa under 2019 och 2020.
Bakgrund
För närvarande finns det inget EU-täckande system. De flesta informationsutbytena är fortfarande pappersbaserade. När systemet är infört kommer det att finnas en standard för information som används i alla EU-länder. Det kommer även vara enklare att samla in och kontrollera uppgifter EU-länder emellan.
Myndigheter som kan använda systemet
I Sverige har regeringen gett uppgiften att administrera EESSI i Sverige till Försäkringskassan. Myndigheter som kommer att ha tillgång till systemet är:
- Försäkringskassan
- Pensionsmyndigheten
- IAF (Inspektionen för Arbetslöshetsförsäkringen)
- Arbetsförmedlingen
- A-kassorna
- Kronofogdemyndigheten.