Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Avtal och anslutning

Information om hur du skriver avtal och ansluter till tjänsten.

 

Juridiska förutsättningar

Utlämnande av uppgifter kan begäras för samordning av ersättningar, skadereglering, riskbedömning eller för pensionsprognos.

För att kunna få uppgifter utlämnade via LEKA måste det finnas ett avtal mellan Försäkringsbolaget och Försäkringskassan.

Utlämnande av uppgifter enligt avtalet sker med stöd av:

  • 110 kap. 39 § Socialförsäkringsbalken (2010:110) (Utlämnande för samordning).

Utlämnande! på medium för automatiserad behandling sker med stöd av:

  • 114 24 § och 9 § Socialförsäkringsbalken (2010:110) (Utlämnande av samordning)

Försäkringskassans ansvar

  • Att svaret i tjänsten innehåller de uppgifter som finns i Försäkringskassans register och databaser vid tidpunkten för frågetillfälle.
  • Att sammanställning av levererade uppgifter och hur de visas hos mottagaren, ansvarar mottagaren själva för.

Försäkringsbolagets och försäkringsförmedlarens ansvar

Om mottagaren inte längre ska vara ansluten till LEKA måste avtalet mellan försäkringsbolaget/försäkringsförmedlaren och Försäkringskassan sägas upp.

Hur ansluter försäkringsbolaget/försäkringsförmedlaren sig till tjänsten?

  1. Fyll i blanketten Anmälan till LEKA för anslutande parter
    Anmälan till LEKAe för anslutande parter Pdf, 753 kB, öppnas i nytt fönster.
    och skicka in den till Försäkringskassan på
    AnslutningExterntInformationsutbyte@forsakringskassan.se
  2. Försäkringskassan meddelar när anmälan godkänts och ni får ett avtal skickat till er via mejl.
  3. Följ instruktionerna i mejlet.

När båda parter har undertecknat avtalet kan Försäkringsbolaget anslutas till LEKA.

Uppsägning

För avtalsparter (Försäkringsbolag/försäkringsförmedlare) sker uppsägning enligt tecknat avtal.

Uppsägning görs via mejl till Försäkringskassan och ska innehålla följande uppgifter:

  • att ärendet gäller uppsägning
  • organisationsnummer
  • organisationsnamn
  • från vilket datum uppsägningen ska gälla.

Uppsägning ska skickas till AnslutningExterntInformationsutbyte@forsakringskassan.se

Uppsägning

För avtalsparter (Försäkringsbolag/försäkringsförmedlare) sker uppsägning enligt tecknat avtal.

Uppsägning görs via mejl till Försäkringskassan och ska innehålla följande uppgifter:

  • att ärendet gäller uppsägning
  • organisationsnummer
  • organisationsnamn
  • från vilket datum uppsägningen ska gälla.

Uppsägning ska skickas till AnslutningExterntInformationsutbyte@forsakringskassan.se

Om ditt uppdrag som ombud upphör

När ett uppdrag som ombud upphör ska detta skriftligen meddelas till Försäkringskassan. Anmälan om upphörande som ombud skickas till Försäkringskassan på följande adress:

Försäkringskassan
Huvudregistraturen
126 26 Hägersten

 

Juridiska förutsättningar

Uppgiftsutlämnande via tjänsten förutsätter att det finns ett ärende hos myndigheten på den person vars uppgifter efterfrågas.

Utlämnande av uppgifter från tjänsten sker med stöd av:

  • 2 och 3 § förordningen (1980:995) om skyldighet för Försäkringskassan att lämna uppgifter till andra myndigheter
  • 3 förordningen (2008:975) om uppgiftsskyldighet i vissa fall enligt socialtjänstlagen (2001:453)
  • 2 förordningen (2009:555) om uppgiftsskyldighet enligt lagen (2008:307) om kommunalt vårdnadsbidrag

Utlämnande på medium för automatiserad behandling från tjänsten sker med stöd av:

  • 110 24 § och 8 § Socialförsäkringsbalken (2010:110)

Försäkringskassans ansvar

Tjänsten innehåller de uppgifter som finns i Försäkringskassans register och databaser vid tidpunkten för avisering om förändring i socialförsäkringsförmåner för efterfrågad person.

Statliga och kommuners ansvar

En statlig eller kommunal mottagare kan anlita ett personuppgiftsbiträde, så kallat ombud, som behandlar personuppgifter för mottagarens räkning. I ett sådant fall ansvarar mottagaren för att det upprättas ett personuppgiftsbiträdesavtal mellan de två parterna.

Hur ansluter statliga och kommunala myndigheter sig till tjänsten?

  1. Fyll i blanketten Anmälan till LEKA för anslutande parter
    Anmälan till LEKA för anslutande parter Pdf, 753 kB, öppnas i nytt fönster.
    och skicka in den till Försäkringskassan på
    registeruttag@forsakringskassan.se
  2. Försäkringskassan meddelar när anmälan godkänts och ni får en överenskommelse skickad till er via mej
  3. Följ instruktionerna i mejlet.

När båda parter har undertecknat överenskommelsen kan myndigheten eller kommunen anslutas till LEKA.

Uppsägning

För avtalsparter myndigheten eller kommunen sker uppsägning enligt tecknad överenskommelse.

Uppsägning görs via mejl till Försäkringskassan och ska innehålla följande uppgifter:

  • att ärendet gäller uppsägning
  • organisationsnummer
  • organisationsnamn
  • från vilket datum uppsägningen ska gäll

Uppsägning ska skickas till AnslutningExterntInformationsutbyte@forsakringskassan.se

Om ditt uppdrag som ombud upphör

När ett uppdrag som ombud upphör ska detta skriftligen meddelas till Försäkringskassan. Anmälan om upphörande som ombud skickas till Försäkringskassan på följande adress:

Försäkringskassan
Huvudregistraturen
126 26 Hägersten

 

Med anledning av ny prenumerationstjänst LEKA och framtida avveckling av befintlig prenumerationstjänsten LEFI Prenumeration under första kvartalen 2026, har Försäkringskassan tagit fram en avgiftsmodell för LEKA. Försäkringskassan kommer att behöva göra en ny prövning av avgifter med anledningar av kommande förändringar under år 2026.

Avgifter för tjänsten gäller från och med 1 april 2025. För information om gällande avgift se Avgiftsmodell för LEKA:

Avgiftsmodell LEKA Pdf, 69 kB, öppnas i nytt fönster.

 

Information om vad som ska levereras och med vilken kvalitet- och servicenivå finner du i:

SLA Pdf, 204 kB, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad