Beskrivning av tjänsten LEFI Online
Tjänsten LEFI Online står för "leverera förmånsinformation". Tjänsten tar emot frågor och utlämnar person- och förmånsinformation om efterfrågad person från Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Den kan användas via två olika gränssnitt, webbgränssnitt och system till systemgränssnitt.
Gränssnittet är framför allt till för enstaka förfrågningar, samt som komplement till system till system-gränssnitt. Detta gränssnitt används av användande partner med ett mindre antal frågor per dag.
LEFI Onlines webbgränssnitt består av två bilder:
- Hämta förmånsinformation.
- Visa förmånsinformation.
Användaren ställer en fråga som innehåller
- personnummer
- val av förmåner
- "från och med datum" och "till och med datum".
Resultatet visas därefter på sidan.
Logga in till LEFI Online webbgränssnitt
De webbläsare som kan användas ska uppfylla de krav som anges på Försäkringskassans webbplats och de krav utfärdaren av e-legitimationen har.
Åtkomst till webbgränssnittet kräver inloggning med e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID).
För att använda LEFI Onlines webbgränssnitt, måste användaren finnas registrerade i Försäkringskassans behörighetssystem.
Målgruppen är externa partner som försäkringsbolag/försäkringsförmedlare, kommuner (huvudsakligen socialnämnden) och statliga myndigheter. För att få använda tjänsten krävs det att man har författningsstöd för att få uppgifterna utlämnade.
Elektroniska utlämnandet av uppgifter via system till system-gränssnittet bygger på att användande part har ett system och användargränssnitt som kan ställa frågor och ta emot svar. Användaren ställer en fråga via sitt verksamhetssystem som innehåller
- personnummer
- val av förmåner
- "från och med datum" och "till och med datum".
Verksamhetssystemet skickar därefter en XML-fråga till tjänsten. LEFI Online hämtar person- och förmånsinformation från och med angivet datum, till och med angivet datum och för de förmåner som mottagaren har angivit för personen. Uppgifterna sammanställs och lämnas som ett XML-svar.
Läs mer på sidan Avtal och anslutning till tjänsten LEFI Online.
LEFI Online har följande generella öppettider:
Vardagar: 07.00–21.30
Lördag: 07.30–16.00
Söndag: 13.00–21.30
Dag före röd helgdag: 07.00–16.30
Röd dag: Stängt
Öppettider massfråga (äldreomsorg)
Vardagar: 17.00–24.00
Lördag: 07.30–16.00
Söndag: 13.00–21.30
Dag före röd helgdag: 16.30–24.00
Röd dag: Stängt
Tekniska frågor:
- Användaren ska kontakta sin lokala IT.
- Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner, 0771‑17 90 00
Verksamhetsfrågor
- Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner, 0771‑17 90 00
Allmänt
Observera att det finns flera versioner av dokumentet Beskrivning av person- och förmånsinformation – en för varje version i tjänsten som är i drift.
SLA LEFI Online 2.0, RevE Pdf, 610 kB, öppnas i nytt fönster.
Utbetalningsinformation
LEFI Online – Utbetalningsinformation 2025 Pdf, 125 kB, öppnas i nytt fönster.
LEFI Online – Utbetalningsinformation 2024 Pdf, 137 kB, öppnas i nytt fönster.
Versioner
LEFI system-system finns i 2-3 versioner. I webbgränssnittet är alltid senaste version implementerad.
Information och filer för gällande och tidigare versioner återfinns under avsnittet Tekniskt dokumentation och rubriken Versioner.
På sidan Releaseinformation presenteras alltid information om förändringar gällande versioner. Bland annat publiceras där information om kommande versioner.
Versionshantering
LEFI Online system till system använder sig av en semantisk versionshantering.
Versionshanteringen kommer innebära följande:
- Ändringshanteringen för tjänsten planeras mot 1–2 releaser per år.
- Versionshanteringen stödjer 2 versioner (gällande + föregående version).
- Äldre version stöds i 1 år (end-of-life).
Det här innebär att när det kommer en ny version (version 2) av tjänsten stöds föregående (version 1) i 1 år från och med releasetillfället. Detta gäller såvida det inte under denna period kommer ytterligare en ny version (version 3), då slutar stödet för första versionen (version 1) i och med att den nyaste versionen releasas.
Som användare innebär det att man behöver i drift stödja nuvarande eller föregående
version för att tjänsten ska fungera.
Syftet med denna versionshantering är att säkra en effektiv informationsförsörjning som ger möjligheter till:
- kontrollerad ändringshantering
- rimlig tid för användare att anpassa sig till nya versioner.
Minska risken att användare använder äldre versioner med risk att man missar tillkommen/ändrad information
Teknisk dokumentation för version 9
I nedanstående fil finner ni teknisk dokumentation om version 9 av LEFI Online. Den tekniska dokumentationen innehåller OpenAPI specifikation samt information om hur anslutning går till ur ett tekniskt perspektiv. Den tekniska dokumentationen är föränderlig och uppdateras vid behov.
LEFI Online version 9 Zip, 30 kB, öppnas i nytt fönster.
Teknisk dokumentation för versionerna 5, 6 och 7
Inlämningsadress för SSEK intressenter (till exempel försäkringsbolag):
https://fmansinfo.forsakringskassan.se/ssek/FK.EXA.Lefi.Fraga Länk till annan webbplats.
Inlämningsadress för WS intressenter (till exempel kommuner):
https://fmansinfo.forsakringskassan.se:7020/shs2 Länk till annan webbplats.
https://fmansinfo.forsakringskassan.se:7020/ws Länk till annan webbplats.
XML-scheman
Länk till zipfiler Zip, 10 kB.
XMLfråga- och svarsfiler (exempel)
Xml.zip (zip med xml-filer) Zip, 36 kB, öppnas i nytt fönster.
WSDL-filer*
fkExaLefiHamtaFormansinformation_v4.wsdl Öppnas i nytt fönster.
EXAHamtaFormansinformation.wsdl Öppnas i nytt fönster.(from version 5)
Felkoder
Fel | Felkod | Text | Förklaring |
---|---|---|---|
PERSON_SAKNAS_I_KUNDREGISTER | 3 | Person saknas i kundregister | Det efterfrågade personnumret finns inte i Försäkringskassans register |
NYTT_PERSONNUMMER | 4 | Den försäkrade har ett nytt personnummer | Personen som efterfrågas har bytt personnummer |
PERIODSTART_EFTER_PERIODSLUT | 7 | Fråge-fromdatum är senare än fråge-tomdatum | |
SOKPERIODEN_FOR_LANG | 8 | Sökperioden är längre än tillåten sökperiod | Det är en begränsning på sökperiodens längd på 2 år |
FELAKTIGT_PERSONNUMMER | 11 | Felaktigt format på personnummer | Använd YYYYMMDDXXXX, alla andra format stöds inte |
FELAKTIGT_ORGNUMMER | 12 | Felaktigt format på orgnummer | Korrekt format är 10 siffror |
ORGANISATIONEN_EJ_BEHORIG_ENLIGT_BAD | 13 | Organisationen inte behörig till tjänsten | Frågande organisation är inte upplagda i behörighetssystemet |
FROM_SAKNAS | 21 | Periodstart saknas | From-datum saknas |
TOM_SAKNAS | 22 | Periodslut saknas | Tom-datum saknas |
FORMANSLISTA_SAKNAS | 23 | Efterfrågade förmåner saknas | Minst en förmån måste efterfrågas |
Fel | Text |
---|---|
TEKNISKT_FEL | Tekniskt fel |
ANROP_MOT_KUF_MISSLYCKADES | Anrop mot KUF misslyckades |
FEL_PA_PERSONINFORMATION | Fel i svar från personinformation |
ANROP_MOT_KUND_MISSLYCKADES | Anrop mot KUND misslyckades |
ANROP_MOT_BAD_MISSLYCKADES | Anrop mot BAD misslyckades |
FILTER_SAKNAS | Det saknas filter för orgtypen |
VERSIONSNR_SAKNAS | Versionsnummer saknas |
VERSIONEN_STODS_EJ | Den begärda versionen stöds ej |
KONFIGURATIONSFEL | Fel i konfiguration |
Certifikathantering Försäkringskassan Pdf, 538 kB, öppnas i nytt fönster.
Certifikathantering för produktion och test
FK IT har en säkerhetspolicy som gör att vi för tillfället enbart använder servercertifikat för produktion i samtliga externt uppkopplade miljöer.
Det måste inte vara samma certifikat som ska användas i produktion och test men det måste vara samma CA.
Godkända utgivare är Expisoft (tidigare Steria) och certifikat från Siths.
Expisoft (eid.expisoft.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Identifieringstjänst Siths (inera.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Gå in på eid.expisoft för instruktioner hur du beställer ett Steria/expisoft server certifikat.
Observera att FK IT inte supportar några certifikatfrågor. Tekniska frågor gällande certifikaten hänvisas till respektive CA utfärdare (Steria/expisoft i detta fall).