Avtal och anslutning
Information om hur du skriver avtal och ansluter till e-tjänsten LEFI Online.
Juridiska förutsättningar
Utlämnande av uppgifter kan begäras för samordning av ersättningar, skadereglering, riskbedömning eller för pens1onsprognos.
För att kunna få uppgifter utlämnade via LEFI Online måste det finnas ett avtal mellan Försäkringsbolaget och Försäkringskassan.
Utlämnande av uppgifter enligt avtalet sker med stöd av:
- 110 kap. 39 § Socialförsäkringsbalken (2010:110) (Utlämnande för samordning).
Utlämnande! på medium för automatiserad behandling sker med stöd av:
- 114 24 § och 9 § Socialförsäkringsbalken (2010:110) (Utlämnande av samordning)
Försäkringskassans ansvar
- Att svaret i tjänsten innehåller de uppgifter som finns i Försäkringskassans register och databaser vid tidpunkten för frågetillfäl
- Att sammanställning av levererade uppgifter och hur de visas hos mottagaren via webbgränssnittet (i de fall som LEFI Online, system– till systemgränssnittet används ansvarar mottagaren för hur uppgifterna presenteras).
- Att snarast efter att avanmälan av persons behörighet till LEFI Onlines webbgränssnitt har inkommit, avregistrera användaren och se till att han eller hon inte längre har tillgång till tjänsten.
Försäkringsbolagets och försäkringsförmedlarens ansvar
Om mottagaren inte längre ska vara ansluten till LEFI Online måste avtalet mellan försäkringsbolaget/försäkringsförmedlaren och Försäkringskassan sägas upp.
Hur ansluter försäkringsbolaget/försäkringsförmedlaren sig till tjänsten?
- Fyll i blanketten Anmälan till LEFI Online för anslutande parter
Anmälan till LEFI Online för anslutande parterPdf, 727 kB, öppnas i nytt fönster.
och skicka in den till Försäkringskassan på
registeruttag@forsakringskassan.se - Försäkringskassan meddelar när anmälan godkänts och ni får ett avtal skickat till er via mejl.
- Följ instruktionerna i mejlet.
När båda parter har undertecknat avtalet kan Försäkringsbolaget anslutas till LEFI Online.
Anmälan/avanmälan för behörigheter till e-tjänsten
Om er organisation vill ge användare behörighet eller avanmäla behörighet till e-tjänsten ska ni:
- beställa blanketten Beslut om behörighet från Försäkringskassan. Blanketten beställs via mejl till registeruttag@forsakringskassase. I ämnesraden ska ni ange: "LEFI Online: Begäran om ny behörighet till e-tjänsten"
I mejlet ska ni ange följande:
- att ärendet gäller beställning av blankett Beslut om behörighet för LEFI Online e-tjänst
- organisationsnummer
- organisationsnamn
Ifylld och undertecknad blankett (ska undertecknas av ansvarig chef för de användare som ska tilldelas behörigheter) ska sedan skickas in till Försäkringskassan på blanketten angiven adress.
Uppsägning
För avtalsparter (Försäkringsbolag/försäkringsförmedlare) sker uppsägning enligt tecknat avtal.
Uppsägning görs via mejl till Försäkringskassan och ska innehålla följande uppgifter:
- att ärendet gäller uppsägning
- organisationsnummer
- organisationsnamn
- från vilket datum uppsägningen ska gälla.
Uppsägning ska skickas till registeruttag@forsakringskassan.se
Om ditt uppdrag som ombud upphör
När ett uppdrag som ombud upphör ska detta skriftligen meddelas till Försäkringskassan. Anmälan om upphörande som ombud skickas till Försäkringskassan på följande adress:
Försäkringskassan
Huvudregistraturen
126 26 Hägersten
Juridiska förutsättningar
Uppgiftsutlämnande via tjänsten förutsätter att det finns ett ärende hos myndigheten på den person vars uppgifter efterfrågas.
Utlämnande av uppgifter från tjänsten sker med stöd av:
- 2 och 3 § förordningen (1980:995) om skyldighet för Försäkringskassan att lämna uppgifter till andra myndigheter
- 3 förordningen (2008:975) om uppgiftsskyldighet i vissa fall enligt socialtjänstlagen (2001:453)
- 2 förordningen (2009:555) om uppgiftsskyldighet enligt lagen (2008:307) om kommunalt vårdnadsbidrag
Utlämnande! på medium för automatiserad behandling från tjänsten sker med stöd av:
- 110 24 § och 8 § Socialförsäkringsbalken (2010:110)
Försäkringskassans ansvar
- Att tjänsten innehåller de uppgifter som finns i Försäkringskassans register och databaser vid tidpunkten för frågetillfället.
- Att sammanställning av levererade uppgifter och hur de visas hos mottagaren, ansvarar mottagaren själva för. Detta gäller i de fall som LEFI Online, system- till systemgränssnittet anvä
- Att snarast efter att avanmälan av persons behörighet till LEFI Onlines webbgränssnitt har inkommit, avregistrera användaren och se till att han eller hon inte längre har tillgång till tjänst
Statliga och kommuners ansvar
En statlig eller kommunal mottagare kan anlita ett personuppgiftsbiträde, så kallat ombud, som behandlar personuppgifter för mottagarens räkning. I ett sådant fall ansvarar mottagaren för att det upprättas ett personuppgiftsbiträdesavtal mellan de två parterna.
Hur ansluter statliga och kommunala myndigheter sig till tjänsten?
- Fyll i blanketten Anmälan till LEFI Online för anslutande parter
Anmälan till LEFI Online för anslutande parterPdf, 727 kB, öppnas i nytt fönster.
och skicka in den till Försäkringskassan på
registeruttag@forsakringskassan.se - Försäkringskassan meddelar när anmälan godkänts och ni får en överenskommelse skickad till er via mej
- Följ instruktionerna i
När båda parter har undertecknat överenskommelsen kan Försäkringsbolaget anslutas till LEFI Online.
Anmälan/avanmälan för behörigheter till e-tjänsten
Om er organisation vill ge användare behörighet eller avanmäla behörighet till e-tjänsten ska ni:
- beställa blanketten Beslut om behörighet från Försäkringskassan. Blanketten beställs via mejl till registeruttag@forsakringskassan.se. I ämnesraden ska ni ange: "LEFI Online: Begäran om ny behörighet till e tjänsten"
I mejlet ska ni ange följande:
- att ärendet gäller beställning av blankett Beslut om behörighet för LEFI Online e-tjänst
- organisationsnummer
- organisationsnamn.
Ifylld och undertecknad blankett (ska undertecknas av ansvarig chef för de användare som ska tilldelas behörigheter) ska sedan skickas in till Försäkringskassan på blanketten angiven adress.
Uppsägning
För avtalsparter (Försäkringsbolag/försäkringsförmedlare) sker uppsägning enligt tecknad överenskommelse.
Uppsägning görs via mejl till Försäkringskassan och ska innehålla följande uppgifter:
- att ärendet gäller uppsägning
- organisationsnummer
- organisationsnamn
- från vilket datum uppsägningen ska gäll
Uppsägning ska skickas till registeruttag@forsakringskassan.se
Om ditt uppdrag som ombud upphör
När ett uppdrag som ombud upphör ska detta skriftligen meddelas till Försäkringskassan. Anmälan om upphörande som ombud skickas till Försäkringskassan på följande adress:
Försäkringskassan
Huvudregistraturen
126 26 Hägersten
Priser för tjänsten har justerats från och med 1 januari 2019. Priset har sänkts. För information om gällande avgift se Avgiftsmodell för LEFI Online nedan:
Avgiftsmodell för LEFI Online Pdf, 89 kB, öppnas i nytt fönster.
Information om vad som ska levereras och med vilken kvalitet- och servicenivå finner du i