Arkivarie inom Verksamhetsstöd i Östersund

- Placeringsort
- Flera orter
- Diarienummer
- FK 2025/009645
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
På avdelningen för Verksamhetsstöd stöttar vi övriga verksamheter så att vi tillsammans kan nå Försäkringskassans mål. Det gör vi genom att leverera stöd inom bland annat kontorsservice, upphandling, skanning, diarieföring, arkivrätt, generellt handläggningsstöd och arkivering.
Arkivrätt, expertstöd och digitalt bevarande
Som arkivarie medverkar du i arbetet med ledning och normering av informationshanterings- och arkivfrågor inom Försäkringskassan. Arbetet är främst inriktat mot hantering av digital verksamhetsinformation och du kommer bland annat arbeta med att ta fram gallrings- och bevarandeutredningar som ligger till grund för regelsättning i IT-stöd och e-arkiv.
Du deltar i arbetet med att ta fram styrande och stödjande dokument och fungerar som expertstöd till verksamheten. I rollen ingår även att bevaka strategiska informationshanteringsfrågor och delta i projekt som sakkunnig inom området. Vi bedriver även egen utveckling inom informationsförvaltning och digitalt bevarande.
Du blir en del av en arbetsgrupp som består av totalt 17 arkivarier. Mycket av arbetet sker i samarbete med en eller flera kollegor och i samarbete med verksamheten. Som arkivarie hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskole- eller universitetsexamen inom relevant ämnesområde, med minst 40 hp/60 hp arkivvetenskap inklusive C-uppsats, eller likvärdig kompetens som inhämtats genom flerårig arbetslivserfarenhet av liknande arbete motsvarande minst 3-årig högskoleutbildning
- har en mycket god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt
- är handlingskraftig och kan planera och driva ditt eget arbete
- snabbt sätter dig in i nya arbetsuppgifter
- har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift
- arbetar självständigt samtidigt som du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer.
Det är meriterande om du
- har tidigare erfarenhet av arbete med digitalt bevarande och e-arkiv, företrädesvis på statlig myndighet
- har kännedom om grunderna för utveckling, förvaltning och avställning av system
- har kunskaper inom relevant lagstiftning rörande behandling av personuppgifter.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
2 tjänster tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse och 1 tjänst, vikariat mellan 2025-08-01 och 2026-07-31, heltid. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsorter: Östersund eller Stockholm.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Marit Kirkbakk, 010-111 44 73 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sandra Nilsson, sandra.nilsson5@forsakringskassan.se, 010-113 43 39 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Elsy Lindman, 010-113 71 00, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.