Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Verksamhetsutvecklare inom Stöd för återgång, sjukförsäkringen

Placeringsort
Ospecificerat
Diarienummer
FK 2025/010722

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vi söker nu en verksamhetsutvecklare som har erfarenhet av att självständigt leda och driva arbeten där frågorna är komplexa.  Du kommer ingå i ett sammanhang med andra verksamhetsutvecklare som på verksamhetsområdesnivå arbetar med hög flexibilitet och lyhördhet för verksamhetens behov och prioriteringar. I rollen arbetar du med att leverera lösningar som underlättar och utvecklar SFT:s handläggande uppdrag och trivs med att arbetsuppgifterna kan behöva prioriteras om utifrån förändringar i verksamheten.

 

Verksamhetsutveckling, analys och intern samverkan 

Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.

 

I dina uppdrag kommer det ställas stora krav på att kunna balansera analytiska och ledarmässiga kvaliteter. Du bör ha lätt för att skapa och underhålla nätverk med nödvändiga kontakter samt skapa goda relationer med ett brett spektrum av organisationens medlemmar. Det kommer krävas av dig att du är beslutsmässig och förstår när och hur goda beslut behöver fattas. Vidare bör du vara ordningsam och strukturerad samt sträva efter att leverera med kvalitet och involvering av verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv där vi har både interna och externa beroenden.

 

I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

 

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och eller verksamhetsutveckling
  • har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
  • har goda kunskaper i projektledning och olika samverkansformer
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • har förmåga att skapa nätverk utifrån uppdrag
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
  • erfarenhet av att driva utvecklingsfrågor, i en koordinerande/samordnande roll
  • har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
  • erfarenhet av ledning och styrning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Resor i tjänsten kan förekomma. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Placeringsort utifrån överenskommelse.


Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

 

Kontakt


Chef: Ola Kristiansson, tel 010-119 57 32 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, tel 010-113 10 47, carin-maria.dahlberg@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anna henningsson Lindqvist, 010-118 05 43: Saco-S: Carin Eriksson, 010- 111 8261 Seko: Eliza Grundström, tel  010-115 34 02.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 18 maj 2025. Vid ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor. Ett första urval kommer att göras utifrån svaren på dessa frågor och utifrån innehållet i ditt CV. Du behöver ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Intervjuer är planerade att genomföras den 2 juni. 


Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.