Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Samverkansansvarig, inriktning verksamhetssamordnare till sjukförsäkringen

Placeringsort
Ospecificerat
Diarienummer
FK 2025/010530

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Verksamhetsområdet Stöd för återgång inom Sjukförsäkringen skapar förutsättningar att förebygga och stödja människor åter i arbete genom differentierat stöd till individer och att samordna partners/aktörers ansvar.  Verksamhetsområdets logik innebär fokus på dialoger, kvalitativa metoder och kunskapsöverföring för utveckling och stöd på såväl individnivå som strukturell nivå. Det verksamhetsgemensamma området stödjer chefer och ledningsgrupper i behov där koordinerande ansvar för enhetlig hantering bidrar till bättre utveckling att möta strukturella behov. Områdets funktion och ansvar är att skapa förutsättningar och trygghet för chefer att kunna leda och också ta ansvar för resultat, även i pågående förändringsarbete.

Ansvar och arbetsuppgifter:

Som verksamhetssamordnare inom sjukförsäkringen, stöd för återgång, arbetar du med att stödja  chefer utifrån verksamhetens behov. Vår uppgift är att stödja cheferna inom framförallt fem områden: Planering, Beslutshantering, Uppföljning, Koordinering och Förankring av verksamhet. I rollen förväntas du att vara lyhörd, driven och ha en god förmåga att agera agilt utifrån de behov som uppstår i verksamheten. Du arbetar med utgångspunkt i verksamhetsområdets verksamhetsplan och dess aktiviteter samt bidrar då till utveckling genom din analysförmåga och ditt driv till de prioriterade områdena.

I din roll ingår också omvärldsbevakning och att analysera tänkbara lösningar för verksamhetsområdet. Du medverkar i olika arbetsgrupper och nätverk samt deltar i beredningar och verksamhetsplanering. Du arbetar också med risk- och åtgärdsarbete och stödjer i utvecklingen samt samordningen av kompetensförsörjningen utifrån verksamhetsområdets logik.

I arbetet med analys och uppföljning kommer du att arbeta självständigt och i samarbete med andra funktioner inom Försäkringskassan både analysera och presentera åtgärder som sedan skall kunna tas vidare till konkreta aktiviteter inom verksamheten.

Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Här finns en möjlighet för dig som vill utveckla och koordinera ett föränderligt arbetsområde, i ett samhällsviktigt uppdrag. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • tar egna initiativ och agerar proaktivt, får saker att hända och tar ansvar för resultatet
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt. 
  • har körkort för personbil med automat eller manuell växellåda.

Det är meriterande om du har:

  • har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag och erfarenhet av arbete inom sjukförsäkringen
  • erfarenhet av analys- och uppföljningsarbete i en större organisation
  • erfarenhet av att arbeta med utvecklingsfrågor i en samordnande roll.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Resor förekommer i tjänsten. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort utifrån överenskommelse.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Camilla Napik, 010-11859 15 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Fanny Secher 010- 112 22 96 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anna Lindqvist Henningsson, 010-118 05 43, Saco-S: Carin Eriksson, 010-111 82 61, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 14 maj 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.