Försäkringsutredare inom aktivitetsersättning i Gävle

- Placeringsort
- Flera orter
- Diarienummer
- FK 2025/006700
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Vi jobbar i team med stort fokus på sammanhållning, gemenskap och att hjälpa varandra. Hos oss får du en flexibel arbetsmiljö, möjlighet till distansarbete och en hälsosam arbetsplats. Balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss och vi erbjuder bland annat flextid, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Vår goda arbetsmiljö är vår styrka.
Utredningar, samordning och kundkontakt
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare.
Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
- har en god kompetens att utreda enkelt, snabbt och rätt
- har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
- har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
- har vana av samverkan med olika externa aktörer
- har körkort för personbil.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Sundsvall eller Gävle.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Lina Kempe, 010-111 86 40 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Lisa Berglin, lisa.berglin@fk.se, 010-113 45 08 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anne Catrine Gemzell, 010-111 25 29, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 3 april 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.