Försäkringshandläggare inom bostadstillägg i Gävle

- Placeringsort
- Gävle
- Diarienummer
- FK 2025/006100
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Trivs du med att arbeta snabbt och metodiskt utan att tumma på kvalitet? Vill du vara med och bygga upp en ny enhet från grunden tillsammans med engagerade kollegor? Då kan detta vara rätt tjänst för dig!
Vi på Bostadstillägg startar en ny enhet i Gävle och söker dig som värdesätter arbetsglädje, samarbete och mod att ta dig an nya arbetsuppgifter. Vi erbjuder en bra arbetsmiljö och en gedigen introduktionsutbildning med stöd från handledare och specialister.
Produktionsinriktat teamarbete
Som försäkringshandläggare är du medarbetare i staten med ett viktigt uppdrag: att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Bostadstillägg kan personer söka som har beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning. Du handlägger och fattar beslut om bostadstilläggets storlek samt om det ska betalas ut under en begränsad tid eller tillsvidare. Du utreder och gör ekonomiska uträkningar gällande bostadskostnad, inkomster, inkomst av kapital och tillgångar och ansvarar för administrationen av utbetalningar.
Kontakten med de försäkrade sker både i telefon och i skrift. Här är det viktigt att du visar engagemang, informerar och återkopplar. Du har kontakt och samarbetar med bland annat Skatteverket, Socialtjänsten och fastighetsbolag. I tjänsten ingår även några timmar kundtjänsttelefoni per vecka.
Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du har
- vana av att jobba mot korta deadlines och uppsatta mål med fokus på resultat
- erfarenhet av arbeta inom handel, kundservice eller kundtjänst i en tempofylld miljö
- erfarenhet av att bemöta människor i olika livssituationer i en tempofylld miljö.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering.I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Gävle
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Jenny Jonsson, 010-111 94 81 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sara Sjölander, sara.sjolander@forsakringskassan.se, 010-113 09 37 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga kontaktpersoner: ST: Anne Catrine Gemzell, 010-111 25 29, Saco-S: Linda Eriksson Kartal 010-112 02 00 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 mars 2025. Vi vill att du laddar upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.