Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Administrativ handläggare inom verksamhetsområde Kontroll i Stockholm

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2025/006519

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Verksamhetsområde Kontroll tillhör avdelningen för Gemensamma Försäkringsfrågor och är placerade på nio olika orter i Sverige. Kontrollutredningsverksamhetens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ersättning där det finns en misstanke om felaktiga utbetalningar som en enskild medvetet kan ha orsakat och att återföra kunskapen från dessa utredningar till avdelningarna för att förhindra felaktiga utbetalningar.

 Nu söker verksamheten två administrativa handläggare vars huvudsakliga uppdrag är att stötta verksamheten i ett brett administrativt uppdrag.

Dokumentation, administration samt internt och externt samarbete

Som administrativ handläggare inom Kontroll kommer du att spela en viktig roll i att ge administrativt stöd till hela kontrollverksamheten och säkerställa att kontrollutredarnas arbete flyter på smidigt. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med verksamheten och bidra aktivt till att förbättra och effektivisera arbetsprocesser.


Genom att erbjuda administrativt stöd och bidra till utvecklingen av en effektiv och kvalitativ stödorganisation, kommer du att hjälpa till att frigöra tid och skapa mervärde för verksamheten. Du kommer att granska, registrera, administrera, komplettera, bearbeta, beräkna och bedöma rimligheten i uppgifter och handlingar samt fatta beslut inom ditt ansvarsområde.


Dina arbetsuppgifter omfattar bland annat hantering av ärenden i diariet, mottagande av handlingar från exempelvis banker, hantering av förfrågningar från rättsvårdande myndigheter och postkorgar i Försäkringskassans ärendehanteringssystem. Du kommer att använda flera av Försäkringskassans interna program och i viss mån även ansvara för att starta upp ärenden. Periodvis kan arbetsbelastningen vara hög, och vissa uppgifter kan behöva slutföras samma dag. Det är därför viktigt att du har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt.

Eftersom Försäkringskassan hanterar sekretessbelagda uppgifter, kommer du också att behöva upprätthålla ett högt säkerhetsmedvetande i ditt arbete.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift
  • har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt i ditt arbete
  • är flexibel och stöttar andra
  • arbetar självständigt och litar på din egen förmåga
  • snabbt förstår problem och uppgifter, och hittar kreativa lösningar
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har datorvana

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av administrativt arbete
  • har arbetat med diarieföring
  • har erfarenhet av att arbeta i team
  • har erfarenhet av liknande administrativa arbetsuppgifter inom en myndighet eller annan större organisation
  • har arbetat statligt
  • har god kunskap om förvaltningslagen
  • har goda kunskapet i ärendehanteringssystemet ÄHS och Försäkringskassans diarieföringsssystem 360

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm (Telefonplan).

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Kerstin Tawaefi Hällström, tel. 010-118 30 72 (frågor om tjänsten). HR-specialist: Ulrika Mentzer Jemdahl, tel. 010-113 97 41 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Jesper Brandt, tel. 010-116 22 12 Saco-S: Tony Engelbrechtsen, tel. 010-113 08 99, Narcisa Karahmetovic, tel 010-111 98 49. Seko: Johannna Grundström, tel. 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 2 april 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.