Verksamhetsspecialist inom verksamhetsstöd, dokumentstöd i Östersund

- Placeringsort
- Östersund
- Diarienummer
- FK 2025/004712
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Avdelningen verksamhetsstöd är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. Verksamhetsstöd stödjer verksamheten för att tillsammans nå Försäkringskassans mål. Avdelningen har cirka 420 medarbetare på knappt 60 orter över hela landet. Du kommer att tillhöra verksamhetsområdet Dokumentstöd med inriktning mot skanningverksamheten.
Utredningar, analyser och teamarbete
Som verksamhetsspecialist arbetar du nära verksamheten och bidrar med kunskap och driver lösningar för att utveckla och optimera verksamhetens produktionsprocesser. Du agerar kontaktperson och bidrar med din expertkompetens mot avdelningar inom myndigheten, andra myndigheter, samarbetspartners med flera.
Med kunden i fokus utför du uppdrag enligt fastlagda processbeskrivningar och metoder. Arbetsuppgifterna förutsätter planering, utredning och analyser. Du bedömer, fattar beslut inom ramen för ansvarsområdet och utvärderar samt deltar i eller leder förändrings- och utvecklingsarbete som påverkar delar av eller hela myndigheten. Du kravställer och ger impulser till behov av utveckling och förändring inom tjänsten för Försäkringskassan skanningverksamhet.
Som verksamhetsspecialist kommunicerar du med och ger kvalificerat stöd till kunder, chefer och medarbetare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har examen från högskola/universitet ingenjör- eller systemvetenskaplig inriktning, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- arbetar systematiskt och noggrant
- är analytisk och har en helhetssyn
- samarbetar konstruktivt och stöttar andra
- är initiativrik, drivande och ansvarstagande
- kan arbeta självständigt
- har erfarenhet av att arbeta i projekt
- har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift
- arbetar självständigt samtidigt som du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer.
-
Det är meriterande om du
- har tidigare erfarenhet i rollen som verksamhetsspecialist eller motsvarande inom en större organisation
- har erfarenhet av elektronisk dokumenthantering och skanningsverksamhet
- har goda kunskaper om agila utvecklingsmetoder (tillexempel Scrum)
- har kunskap i agila planeringsverktyg (tillexempel Jira).
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Östersund, Tysjövägen Lugnvik.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Yvonne Kleasson, 010-112 36 07 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Laila Blomquist Eriksson, 010-111 34 57, laila.blomquist.eriksson@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Ahlström 010-118 25 59, Saco-S Elsy Lindman, 010-113 71 00 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.