Försäkringshandläggare inom sjukförsäkring inriktning telefoni i Sundbyberg
- Placeringsort
- Sundbyberg
- Diarienummer
- FK 2025/000695
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Telefoni, kundmöten och vägledning
Som försäkringshandläggare med inriktning telefoni jobbar du schemalagt med att svara på frågor om sjukförsäkringen, till exempel sjukpenning och rehabiliteringsersättning. De flesta frågorna kommer per telefon, men allmänna frågor kan också komma per mejl. Det ingår i ditt jobb att dokumentera i våra handläggningssystem enligt en given standard och med stöd av vägledande dokument. Du ingår i ett team där ni jobbar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av erfarenheter.
Du är ofta kundens första kontakt med Försäkringskassan vid sjukdom. Därför behöver du vara intresserad av och bra på att snabbt identifiera kundens behov och vägleda personen i våra e-tjänster. På så sätt hjälper du kunden att få överblick och känna sig trygg i kontakten med Försäkringskassan. Varje kunds situation är unik och hen ska bemötas utifrån sina specifika behov. Du behöver därför vara lyhörd och respektfull. Många av våra kunder är i en svår situation i livet, vilket kan innebära att en del samtal kan vara svåra. Då behöver du visa empati, men samtidigt vara saklig utifrån förutsättningarna i sjukförsäkringens regelverk.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av din chef, utsedda handledare och olika stödfunktioner, till exempel en specialist. Utifrån verksamhetens mål och uppdrag har du och din chef också en dialog om dina förutsättningar och resultat.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- har god kommunikativ förmåga på svenska och engelska, i både tal och skrift
- jobbar på ett självständigt sätt, tar initiativ och ansvar
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.
Det är meriterande om du
- har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
- har mycket god vana av att jobba med flera digitala verktyg och självbetjäningstjänster parallellt
- talar fler språk än svenska och engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundbyberg
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Melinda Zardán Sundsten, 010-111 41 99 (för frågor om tjänsten). HR-specialister: Elin Magnusson, elin.magnusson@forsakringskassan.se, 010-113 44 98 eller Hanna Granvik, hanna.granvik@forsakringskassan.se, 010-113 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Linnéa Carlsson, 010-111 26 99, Saco-S: Helena Henningsson-Viberg, 010-111 21 91, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.