Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Erfaren verksamhetsutvecklare till samordnad statlig it-drift, Stockholm

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2024/025738

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.

Vi söker nu en kvalificerad verksamhetsutvecklare till kansliet för myndighetssamverkan vid Försäkringskassans it-avdelning för att under ett år driva vissa centrala utredningsfrågor som underlag för viktiga vägvalsfrågor för den samordnade it-driften.

Utredning och vägvalsfrågor

Du ska driva och stödja verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av en samordnad och säker statlig it-drift. Du förväntas driva kvalificerade utredningar av komplex systemövergripande karaktär i samarbete med personer på olika myndigheter. Du kommer bland annat att arbeta med att, i samverkan med andra, ta fram ett underlag för hur och i vilka sammanhang molntjänster kan användas inom den samordnade och säkra statliga it-driften.

Du ska ha erfarenhet som gör att du kan leda arbete med regeringsuppdrag, skriva rapporter till regeringen och hantera remisser samt gärna att leda andra. Du förväntas kunna analysera och utarbeta förslag på förändringar utifrån en systemsyn, med en förståelse för hur olika delar av ett system påverkar varandra och hur förändringar i en del kan påverka hela systemet. Du ska uppmärksamma utvecklingsbehov och på uppdrag omsätta dessa i konkreta utvecklingsaktiviteter. Du kommer hantera komplexa frågor och avväganden om myndigheters it-drift.

I rollen ingår omvärldsbevakning och analys, verksamhetsutveckling och att medverka i utveckling av kunskap och lärande. För att lyckas i rollen krävs att du tar initiativ och ansvar, bygger relationer inom och utom myndigheten, förstår och analyserar sammansatta frågor snabbt och effektivt. Du är van att utforma skriftliga beslutsunderlag samt kan omsätta kunskap från andra områden till de frågor som området ansvarar för.

Tjänsten innebär att du hanterar säkerhetskänsliga uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och skapa förutsättningar för ett säkrare Sverige och en effektivare statsförvaltning.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

Vi söker dig som 

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har erfarenhet av att leda utredningsarbete eller verksamhetsutveckling i ett komplext sammanhang
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift.
  • har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du har 

  • erfarenhet av myndighetssamverkan
  • kunskap om digitalisering i offentlig sektor
  • kunskap om säkerhetsarbete
  • erfarenhet av it-outsourcing och molntjänster
  • erfarenhet av lagstiftningsarbete, särskilt med personuppgiftsbehandling och integritetsöverväganden
  • erfarenhet från arbete i departement.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

En tjänst tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Juha Alskog, tel. 010-112 95 92 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt, ann.dahlstedt@forsakringskassan.se, tel. 010-112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Olle Dahlberg, Saco-S Per Sandemalm, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel: 08-786 90 00.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 3 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.