Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Interngranskare till Intern försäkringskontroll

Placeringsort
Östersund
Diarienummer
FK 2024/026364

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

För tilltron till socialförsäkringen är det av största vikt att Försäkringskassans verksamhet bedrivs effektivt och att ersättningar betalas ut på korrekta grunder. På grund av detta utför Försäkringskassan intern kontroll i form av intern försäkringskontroll och kontokontroll, för att säkerställa tillförlitligheten i verkställda utbetalningar.

Granskning, riskanalyser, samverkan

Som interngranskare analyserar och bedömer du betalningsunderlag och verkställighet i försäkringsärenden utifrån gällande regelverk och föreskrifter. Du följer upp att försäkringshandläggningens manuella och maskinella kontroller i utbetalningsprocessen fungerar och är ändamålsenliga. Vidare deltar du i riskanalyser, där risker och avvikelser som leder till felaktiga utbetalningar identifieras, samt genomför riktade kontroller. Du följer upp, analyserar och sammanställer resultat samt återkopplar granskningsresultat och andra iakttagelser till försäkringsavdelningarna (och andra berörda avdelningar). Resultatet har ofta påverkan på flera verksamheter inom myndigheten. 

Teamen du ingår i har en stödjande roll och arbetar till viss del på uppdrag av övrig verksamhet inom försäkringskassan. Detta förutsätter ett gott samarbete med andra avdelningar för att bidra till kvalitetsförbättringar i handläggningen. 

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • samarbetar effektivt med och stödjer andra i strävan efter att uppnå gemensamma mål
  • främjar förändring och nytänkande
  • har god kommunikativ förmåga.

Det är meriterande om du

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
  • har erfarenhet av projektarbete
  • har erfarenhet av arbete med riskanalyser.
     

Vi lägger stor vikt vid personlig matchning, utifrån de ovanstående egenskaperna.

Övrigt

Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Östersund.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Karin Anjevall Hjelm, 010-113 70 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: John Estvik, john.estvik@forsakringskassan.se, 010- 114 08 95 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Agneta Hedman, 010-113 70 47, Saco-S: Tony Engelbrechsen, 010-113 08 99, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.