Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Göteborg

- Placeringsort
- Göteborg
- Diarienummer
- FK 2025/009057
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Vår arbetsplats kännetecknas av samarbete, hjälpsamhet och en god arbetsmiljö. Vi har hög kompetens med en prestigelös och tillitsfull kultur. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att till viss del kombinera arbetet på kontoret med flextid och distansarbete.
Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.
Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
- är resultatinriktad och vill nå satta mål
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden.
Det är meriterande om du har
- har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
- har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
10 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 1 september. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Göteborg.
De kandidater som blir aktuella för intervju kommer bjudas in till ett rekryteringsseminarium 12:e maj, kl 16:30. Intervjuer beräknas till perioden mellan 14:e och 28:e maj.
Kontaktpersoner
Chef: Charlotta Ljungblad, 010-119 50 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Micaela Ibis Kallaris, micaela.ibis.kallaris@forsakringskassa.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Lina Marthinsen, 010-111 74 35, Saco-S: Daniel Rander, 010-116 28 77, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.