Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Karlshamn
- Placeringsort
- Karlshamn
- Diarienummer
- FK 2024/026181
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Inom bostadsbidrag är vi i ett spännande utvecklingsskede och välkomnar därför dig som är trygg i dig själv och inspireras av förändring på kort och lång sikt. Vi är två sammansvetsade enheter som på ett prestigelöst sätt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Vi tar oss tid att stödja varandra i arbetsvardagen och har en trevlig stämning på vårt aktivitetsbaserade kontor.
Handläggning, kundkontakt och produktionsinriktat teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar beslut om ersättning och har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En viktig del av ditt arbete innebär att du genom vår kundtjänsttelefoni identifierar behov och ger allmän och specifik information om bostadsbidrag. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18-29 år. De beslut du fattar är preliminära, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder sökanden. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket och fastighetsbolag.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har vana av att arbeta med datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
- är van att jobba med administrativa uppgifter enligt riktlinjer eller regelverk
- är van att jobba i högt tempo och växla mellan arbetsuppgifter utan att förlora effektivitet och kvalitet
- har jobbat med handläggning där du har fattat beslut som påverkar individer
- har god kunskap i engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
5 tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort Karlshamn.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Rekryterande chef Charlott Landin 010-111 75 37, för frågor om tjänsten. HR-specialist Maja Löf, maja.lof@forsakringskassan.se, 010-113 45 01, för frågor om rekryteringsprocessen. ST Maria Raage 010-112 07 53, Saco-S Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1a januari. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.