Försäkringshandläggare inom bostadsbidrag i Kalmar
- Placeringsort
- Kalmar
- Diarienummer
- FK 2024/026179
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Inom bostadsbidrag är vi i ett spännande utvecklingsskede och välkomnar därför dig som är trygg i dig själv och inspireras av förändring. Vi är två sammansvetsade enheter som på ett prestigelöst sätt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Vi tar oss tid att stödja varandra i arbetsvardagen och har en trevlig stämning på vårt aktivitetsbaserade kontor.
Handläggning, kundkontakt och produktionsinriktat teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning och i viss mån även återkravshandläggning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18-29 år. De beslut du fattar är preliminära, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder sökanden. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket och fastighetsbolag.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbetar hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- är van att arbeta med datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
- har jobbat med kundmöte i en tempofylld miljö gärna med administrativa inslag där telefonin har varit ett viktigt verktyg
- är van att jobba i högt tempo och växla mellan arbetsuppgifter utan att förlora effektivitet och kvalitet
- har god förmåga att ta till sig information utifrån riktlinjer och regelverk.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Kalmar.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Rekryterande chef Peter Nilsson, 010-112 40 33, för frågor om tjänsten. HR-specialist Maja Löf, maja.lof@forsakringskassan.se, 010-113 45 01, för frågor om rekryteringsprocessen. ST Maria Raage 010-1120753, Saco-S Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan 1a januari. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.