Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Controller inom området för Utförarregistret i Karlstad

Placeringsort
Karlstad
Diarienummer
FK 2025/006331

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Är du en verksamhetscontroller som vill bidra i arbetet med att bygga upp och implementera en ny verksamhet inom ett helt nytt uppdrag? Då är det här ett jobb för dig!

Fritidskortet ska ge barn och unga i åldrarna 8 – 16 år ökad tillgång till idrott, kultur, friluftsliv och annat föreningsliv. Det ska innehålla ett värde som kan användas som betalning för fritidsaktiviteter inom till exempel idrottsrörelsen, friluftsorganisationer och andra organisationer inom civilsamhället och kulturområdet. Fritidskortet väntas införas under 2025.

Inom uppdraget för Fritidskortet ska Försäkringskassan samla godkända utförare som bedriver barn- och ungdomsverksamhet med inriktning på idrott, kultur, friluftsliv eller annat föreningsliv i ett utförarregister. Försäkringskassan ska pröva frågor om registrering och avregistrering i utförarregistret. I vårt uppdrag ingår också att utveckla kontrollåtgärder och genomföra kontroller av utförare av fritidsaktiviteter i syfte att motverka felaktiga utbetalningar och ekonomisk brottslighet.

Mer information om Fritidskortet hittar du här: Försäkringskassans arbete med fritidskortet
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter-och-samarbetspartner/forsakringskassans-arbete-med-fritidskortet

Analyser, ledningsstöd och utvecklingsarbete

Området för Utförarregistret är under uppbyggnad och i din roll som controller inom Försäkringskassan ansvarar du för att verksamhetens chefer får tillgång till det stöd som krävs för att leda, styra och utveckla verksamheten. Du är ett viktigt stöd i både planering, uppföljning, lärande och analys. I rollen som controller ingår att hantera såväl verksamhet som ekonomi och resurser. Det innebär att du ansvarar för analys och tolkning av flöden inom ärendehandläggning och kundkontakter, verksamhetsresultat och finansiella resultat inom ansvarsområdet. Då området är under uppbyggnad kommer du vara med att bygga strukturer och löpande förbättra och anpassa dessa.

Du utgör ett centralt stöd för att identifiera behov och skapa förutsättningar för en ändamålsenlig produktions- och resursstyrning samt bidrar till effektivt resursutnyttjande och driver mot uppsatta mål. I uppdraget ingår att göra långsiktiga prognoser, produktionsplaner och flödesanalyser. I arbetet ingår även att ta fram underlag för uppföljning och presentation, både muntligt och skriftligt. Du deltar i relevanta forum och nätverk både inom avdelningen och på myndigheten. Du bidrar aktivt för att ständigt utveckla verksamheten tillsammans med övriga controller både inom verksamhetsområdet och avdelningsövergripande samt med andra aktörer inom Fritidskortet. Du ingår i områdets ledningsgrupp. 

Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat 
  • arbetar för att nå resultat med hög kvalitet
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt.

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av att arbeta med analyser, ledningsstöd och utvecklingsarbete
  • har erfarenhet av förändringsarbete och proaktivt förhållningssätt
  • har erfarenhet av en samordnande och rådgivande roll där du arbetar både strategiskt och operativt
  • har erfarenhet av att kommunicera komplexa budskap på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Karlstad.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Charlotta Edenvik, 010-114 22 75 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maja Paulsson, maja.paulsson@forsakringskassan.se, 010-113 44 86 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anna-carin Egman, 010-112 47 05, Saco-S: Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 2 april 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.