Försäkringsutredare inom Kontroll i Malmö
- Placeringsort
- Malmö
- Diarienummer
- FK 2024/023138
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Kontrollverksamhetens huvudsakliga uppgift är att utreda misstänkta bidragsbrott.
Utredningarna gäller alltifrån relativt okomplicerade ärenden till organiserad och systematisk brottslighet. I arbetsuppifterna ingår såväl administrativa moment, kvalificerade utredningar samt negativa beslut.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med kontroll möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem- och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, Inspektionen för vård och omsorg, kommuner och Kronofogdemyndigheten.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är stabil och förtroendeingivande
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har datorvana.
Det är meriterande om du
- har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
- har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer.
- har erfarenhet av ett eller flera olika förmånsslag på Försäkringskassan
- har erfarenhet av att avgränsa och fatta beslut samt att driva utredningar
- har erfarenhet av att prestera i en resultat-och målstyrd verksamhet
- har erfarenhet av att samverka med interna och externa aktörer gärna med inriktning mot kontroll-alternativt brottsbekämpning
- har erfarenhet av kvalificerade sidouppdrag.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsort Malmö men även Helsinborg kan bli aktuellt som placeringsort.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Martin Åberg, 010-1186601 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, annika.sorensen@fk.se 010-1116600 (för frågor om rekryteringsprocessen) ST: Erik Svensson, 010-1184473 Saco-S: Tony Engelbrechtsen, 010-1130899 Seko: Johanna Grundström, 010-53044.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.