Vår rekryteringsprocess
På Försäkringskassan arbetar vi med kompetensbaserad rekrytering. Vi fokuserar på din kompetens för att bedöma dig andra kandidater objektivt. Vi diskriminerar ingen.
1. Ansökan
Du ansöker genom att fylla i formuläret och bifoga ditt cv och eventuell annan information som efterfrågas i annonsen. Du får sedan en bekräftelse på att vi har mottagit din ansökan. Har du skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta ansvarig HR‑specialist, så får du vidare vägledning om hur du söker tjänsten.
2. Urval
När ansökningsperioden är över gör vi ett urval, där vi tittar på i vilken utsträckning din ansökan möter de kompetenser som efterfrågas.
3. Arbetspsykologiskt test
Ibland använder vi oss av webbaserade arbetspsykologiska tester som en del av rekryteringsprocessen. Det hjälper oss att fokusera på din kompetens och potential. Alla tester vi använder i rekryteringarna är anpassade för rollen du söker. Vi använder både personlighetstester, som förutsäger arbetsrelaterat beteende och kompetens, samt tester som förutser praktisk och teoretisk problemlösningsförmåga.
4. Intervju
Går du vidare välkomnar vi dig på arbetsintervju. Intervjun tar cirka en timme och kan äga rum på något av våra kontor eller digitalt.
På Försäkringskassan använder vi oss av kompetensbaserad intervjumetodik. Du kommer, som på de flesta intervjuer, att få berätta om dig själv och dina erfarenheter samt beskriva dina personliga egenskaper. Vi ställer också frågor där vi ber dig att ge exempel på situationer när de här egenskaperna har visat sig. Därför kan det vara bra att titta extra noga på annonsen inför intervjun.
Om du inte kommer på några exempel från arbetslivet kan du i stället berätta om en situation från exempelvis studietiden. Det är lätt att bli stressad över känslan av att behöva hitta bra exempel, men de behöver dock inte vara särskilt specifika. Det handlar om hur du själv har agerat. Du behöver inte heller vara rädd för att berätta om en situation då det inte gick som du tänkt. Det är resultatet av ditt handlande som är det viktiga.
Du uppmuntras också att ställa alla dina frågor om oss som myndighet och arbetsgivare.
Vid större rekryteringar anordnar vi ibland rekryteringsseminarium, där får du möjlighet att träffa oss antingen fysiskt eller digitalt tillsammans med andra som är intresserade.
5. Referenser och bakgrundskontroll
Är du en av våra slutkandidater? Då är det dags för referenstagning. Vi kontaktar referenser från tidigare arbeten. För våra vanligaste yrkesroller gör vi också en ekonomisk kontroll. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade och för dem tillkommer ytterligare bakgrundskontroll.
6. När rekryteringsprocessen är klar
Fick du inte tjänsten så får du besked om det, antingen via mejl eller telefon.
Om du har fått tjänsten kontaktar vi dig.
7. Din första tid hos oss
Den första tiden hos oss är till för att du ska få en bra start, och du går flera introduktionsutbildningar och får kontinuerlig kompetensutveckling för att bli expert inom ditt område.