Vanliga frågor och svar om inloggningsproblem
Här hittar du vanliga frågor och svar om e-legitimation och problem med att logga in på Mina sidor.
Inloggning
-
Du behöver kontrollera att din webbläsare accepterar tredjeparts cookies. Gör något av nedanstående beroende på vilken webbläsare du använder:
Internet Explorer
- Klicka på kugghjulet längst upp till höger i webbläsaren.
- Klicka på Internetalternativ.
- Klicka på fliken Sekretess och klicka på Avancerat.
- Bocka i Acceptera cookies från tredje part.
Google Chrome
- Klicka på de tre prickarna längst upp till höger i webbläsaren.
- Klicka på Inställningar.
- Klicka på Sekretess och säkerhet i den vänstra fliken.
- Klicka på Webbplatsinställningar.
- Klicka på Cookies och webbplatsdata.
- Bocka ur Blockera cookies från tredje part.
Firefox
- Klicka på de tre linjerna längst upp till höger i webbläsaren.
- Klicka på Inställningar.
- Klicka på Sekretess & säkerhet.
- Under Webbläsarintegritet, välj Anpassad.
- Bocka ur "kakor."
-
- Börja med att uppdatera sidan genom att trycka på Ctrl och F5 om du använder Internet explorer som webbläsare eller Shift och F5 om du använder annan webbläsare.
- Rensa bort tillfälliga filer och cookies i din webbläsare.
- Om du har en e-legitimation från Telia eller Ica‑banken kan du testa den.
- Om din e‑legitimation från Telia eller Ica-banken inte fungerar på testsidan behöver du kontakta utfärdaren för att få hjälp med felsökningen. Fungerar det på testsidan men inte på Försäkringskassans webbplats kan du skicka in en felanmälan och få hjälp av vår tekniska support.
Testa din e‑legitimation
E-legitimation (telia.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
-
För att kunna logga in på Mina sidor behöver du ha ett svenskt personnummer. Du kan inte logga in med ett samordningsnummer eftersom samordningsnummer är ett tillfälligt personnummer.
Vänligen kontakta Försäkringskassan på 0771-524 524. Handläggare kan skicka en pappersblankett till dig, som du kan göra din ansökan på.
-
- Börja med att kontrollera om din e‑legitimation fungerar.
- Kontrollera att du har senaste versionen av bank‑id, mobilt bank‑id installerad på din dator eller mobil.
- Om ditt bank‑id inte fungerar på testsidan behöver du kontakta utfärdaren för att få hjälp med felsökning. Om testet visar att det inte är något fel på ditt bank‑id kan du göra en felanmälan till oss och få hjälp av vår tekniska support.
Testa ditt bank‑id
Testa ditt bank‑id (bankid.com) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Börja med att kontrollera om din e‑legitimation fungerar.
-
Försäkringskassan har skapat en film som visar hur du gör.
-
BankID har gjort en uppdatering som innebär att det inte längre är möjligt att logga in med BankID med personnummer utan endast med BankID på samma enhet eller rörlig QR-kod.