Statligt tandvårdsstöd
Här hittar du information om det statliga tandvårdsstödet, hur det fungerar och vad du som arbetar inom tandvården har för skyldigheter.
Vad är det statliga tandvårdsstödet?
Alla som är försäkrade i Sverige har rätt till statligt tandvårdsstöd från det år de fyller 24 år. Det statliga tandvårdsstödet finns till för att ge ekonomiskt stöd till patienter som behöver tandvård och för att skydda mot höga kostnader. Tandvårdsstödet består av allmänt tandvårdsbidrag, särskilt tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd.
Allmänt tandvårdsbidrag
Allmänt tandvårdsbidrag kan användas till undersökningar, förebyggande behandlingar och all annan tandvård som ger rätt till statligt tandvårdsstöd.
Särskilt tandvårdsbidrag
Särskilt tandvårdsbidrag riktar sig till patienter med en sjukdom eller en funktionsnedsättning som ökar risken för försämrad tandhälsa. Bidraget används till förebyggande tandvård för att hjälpa patienterna att behålla en god tandhälsa. Du som tandläkare eller tandhygienist bedömer om patienten har rätt till bidraget enligt Socialstyrelsens föreskrifter.
Högkostnadsskydd
I tandvårdsstödet finns ett högkostnadsskydd som innebär att patienter som har höga tandvårdskostnader bara behöver betala en del av kostnaden själv. Försäkringskassan betalar ersättning för resten av kostnaderna direkt till dig som är vårdgivare.
Tandvårdsersättningen beräknas utifrån de referenspriser som bestäms av staten. Du kan själv bestämma dina priser för olika åtgärder, men ersättningen från Försäkringskassan är aldrig högre än referenspriset. Om ditt är pris är lägre än referenspriset, beräknar Försäkringskassan ersättningen utifrån ditt pris.
När du rapporterar in ditt pris för en åtgärd du gjort ska du alltså dra av eventuella rabatter som du gett patienten. Om patienten inte har haft någon kostnad alls för sin behandling, ska priset rapporteras med noll kronor.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) bestämmer vilken tandvård som ger rätt till statligt tandvårdsstöd.
Tandvårdsstöd för privatpersoner
Kunskapsstöd
TLV:s föreskrifter om tandvårdsstödet
I TLV:s föreskrifter hittar du samlad information om vad som gäller för det statliga tandvårdsstödet.
Föreskrifter om tandvårdsstödet (tlv.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sök i kunskapsstödet (KUSP)
Kunskapsstödet (KUSP) förenklar för dig inom tandvården. Här kan du snabbt söka efter vilka regler som gäller för olika behandlingar i tandvården.
Kunskapsstödet (kusp.tlv.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Har min patient rätt till statligt tandvårdsstöd?
Alla som fyllt 24 år och är försäkrade i Sverige har rätt till statligt tandvårdsstöd. Utöver det finns det ytterligare vissa situationer när din patient har rätt till tandvårdsstöd.
Förhandsprövning vid omgörning eller reparation
Om man måste göra om eller reparera en protetisk behandling inom en viss tid ger det i regel inte rätt till ersättning. För fast protetik är tidsgränsen 3 år och för avtagbar protetik är den 1 år.
Men det finns två situationer när omgörning eller reparation kan ge rätt till ersättning ifall behandlingen måste göras om inom de fastställda tidsgränserna. De två situationerna är
- när omgörningen eller reparationen omfattas av de undantag från omgörningsreglerna som Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) fastställt
- när omgörningen eller reparationen inte omfattas av TLV:s undantag från omgörningsreglerna, men ska göras av en annan vårdgivare än den som gjorde den ursprungliga behandlingen.
I de här situationerna ska du som vårdgivare ansöka om förhandsprövning hos Försäkringskassan så att vi kan utreda om den planerade tandvården ger rätt till ersättning.
Vårdgivarens skyldigheter
En vårdgivare som är ansluten till det statliga tandvårdsstödet är skyldig att bedöma om en tandvårdsåtgärd ger rätt till ersättning och att rapportera in all tandvård som är ersättningsberättigande till Försäkringskassan. Vårdgivaren ska också efter varje undersökning ge patienten ett undersökningsprotokoll med information om tandhälsa, råd om tandvård och diagnos för tänder som behöver behandlas. Patienten ska dessutom få information om
- pris och referenspris för de åtgärder som utförs
- eventuella garantier
- vilka material som används
- behandlingen kan ge rätt till ersättning.
Patienten ska efter ett besök få kvitto med kostnad och åtgärdskoder och uppgift om utbetalningar från tandvårdsstödet. Patienter som ska behandlas mer än vid ett tillfälle har rätt till en skriftlig preliminär prisuppgift, och vid mer omfattande behandlingar en behandlingsplan.
Efterhandskontroller
Försäkringskassan gör efterhandskontroller löpande för att säkerställa att rätt ersättning har betalats ut. Försäkringskassan kontrollerar då att
- den rapporterade vården stämmer med tillgänglig dokumentation
- vården är ersättningsberättigande
- patientens tillstånd har rapporterats in korrekt
- priset som rapporterats in för vården stämmer med priset som patienten betalat
- rapporterad vård verkligen har utförts.
Här kan du läsa mer om vilka ekonomiska underlag du ska skicka in vid efterhandskontroll
Om kontrollen visar att statligt tandvårdsstöd betalats ut felaktigt blir vårdgivaren återbetalningsskyldig.
Vad händer om en vårdgivare bryter mot reglerna för tandvårdsstödet?
Vårdgivare som inte uppfyller sina skyldigheter och åsidosätter bestämmelserna i det statliga tandvårdsstödet kan bli föremål för sanktioner. Försäkringskassan kan hålla inne tandvårdsersättning och besluta om föreläggande om förhandsprövning.
Innehållande av tandvårdsersättning innebär att ingen ersättning betalas ut förrän vårdgivaren styrkt att behandlingen är utförd och berättigar till tandvårdsersättning. Föreläggande om förhandsprövning innebär att vårdgivaren måste ansöka om förhandsprövning av planerad tandvård och att Försäkringskassan utreder om de åtgärder som prövas kan ge rätt till tandvårdsersättning.
I vissa situationer kan Försäkringskassan även besluta att vårdgivaren inte längre får vara ansluten till systemet för statligt tandvårdsstöd. Ett sådant beslut innebär att vårdgivaren inte längre kan begära ersättning från tandvårdsstödet.
Frågor och svar
-
Ja, information om hur du anmäler dig till en digital brevlåda finner du här:
Den digitala posten går till den som är ansluten till den digitala brevlådan, det vill säga vårdgivaren. Det går inte att få posten digitalt till enskilda mottagningar.
-
Ja, för att du ska kunna beräkna en patients tandvårdsersättning, och få veta om hen använt det allmänna tandvårdsbidraget, behöver du uppgifter från Försäkringskassan. Därför ska Försäkringskassan lämna ut de uppgifter som du behöver för att kunna beräkna patientens kostnad för tandvården.
Du kan få uppgifter om patienten
- är registrerad hos Försäkringskassan
- har använt det allmänna tandvårdsbidraget
- omfattas av ett abonnemangsavtal och uppgift om vad detta omfattar
- har ansökt om förhandsprövning av särskilt tandvårdsbidrag
- har kvar särskilt tandvårdsstöd som kan utnyttjas.
Du kan även få uppgifter om
- patientens totala ersättningsgrundande belopp under ersättningsperioden
- startdatumet för den aktuella ersättningsperioden
- det senaste behandlingsdatumet
Det är inte tillåtet att göra förfrågningar om andra personer än dina patienter.
-
Ja, alla ersättningsberättigade åtgärder som utförs ska rapporteras in. Även vård som ingår i ett abonnemangsavtal ska rapporteras, trots att vården inte får ligga till grund för beräkning av högkostnadsskyddet.
-
Ja, men regeln är att du ska rapportera in all ersättningsberättigande vård inom 14 dagar efter besöket, det gäller även om patienten inte är registrerad vid besöket. Om du gör det senare än 14 dagar efter besöket bedömer Försäkringskassan om ersättning ska utbetalas trots detta. Skriv därför varför du rapporterar in besöket för sent.
-
Ja, rapportera in den när du rapporterar in patientens första tandvårdsåtgärd som ska ingå i den nya ersättningsperioden.
-
Ja, om du inte kan bedöma om patienten har rätt till särskilt tandvårdsbidrag kan du eller patienten ansöka om en så kallad förhandsprövning för att få besked på förhand. Ansökan ska innehålla uppgift om vilken sjukdom eller funktionsnedsättning det gäller.
Till ansökan ska du bifoga ett underlag som styrker att patienten har den sjukdom eller den funktionsnedsättning som du har skrivit i ansökan. Skicka gärna in underlaget elektroniskt. Om du väljer att skicka in underlaget i ett brev, ska det skickas till:
Försäkringskassan
FE 20
831 84 Östersund -
Ja, Försäkringskassan kan kräva att du ansöker om förhandsprövning för planerad tandvård. Det är om man som vårdgivare, mottagning eller behandlare allvarligt missköter sina skyldigheter i det statliga tandvårdsstödet. Försäkringskassans beslut om att en tandläkare ska ansöka om förhandsprövning är tidsbegränsat och kan gälla i högst ett år.
-
Ja, du kan ingå ett abonnemangsavtal om tandvård med din patient. Då får patienten ett fast pris under tre år.
Avtalet ska som minst innefatta:
- undersökningar och utredningar
- hälsofrämjande insatser
- behandling av sjukdoms- och smärttillstånd
- reparativ vård.
Om patienten har tecknat ett avtal om abonnemangstandvård, kan hen inte få ersättning från högkostnadsskyddet för tandvård som ingår i avtalet. Det gäller oavsett vilken tandläkare som patienten går till.
-
Ja, du kan själv annullera ett abonnemangsavtal i ditt journalsystem genom att ändra huvudstatus till ”Avbryt”. Tandvårdsbidrag som betalats ut via abonnemangsavtalet krävs automatiskt tillbaka, och patienten kan använda beloppet vid ett senare tillfälle.
Du kan också ändra slutdatum till ett tidigare datum i ett pågående abonnemangsavtal. Du kan ändra slutdatum igen så länge som avtalet är pågår. Slutdatumet kan inte ändras till en tidpunkt före startdatum för avtalet eller så att avtalet blir längre än tre år. Tandvårdsbidrag som betalats ut och är tilldelade efter det nya slutdatumet krävs automatiskt tillbaka och patienten kan använda beloppet vid ett senare tillfälle.
-
Ja, rapportera alltid in besöket till Försäkringskassan. Ärendet kommer att handläggas manuellt. Om patienten har ett EU-kort som utfärdats av ett annat land, eller ett intyg som ger rätt till statligt tandvårdsstöd, så ska det visas upp för er vid besöket.
Om patienten har ett EU-kort, så ska du skicka in en kopia av det till Försäkringskassan vid varje besök. Om patienten har ett intyg som ger rätt till statligt tandvårdsstöd, så ska du bara skicka in en kopia när patienten inte har gått hos dig tidigare och när det är det första besöket i en ersättningsperiod. Skicka gärna kopian elektroniskt i samband med att du registrerar patientbesöket. Om du skickar kopian med brev, ska det skickas till:
Försäkringskassan
FE 20
831 84 ÖstersundMärk kopian med patientbesökets ID. När du rapporterat in besöket kommer Försäkringskassan att utreda om patienten har rätt till statligt tandvårdsstöd.
-
Ja, det kan du.
Om patienten kommer från EU/EES, Schweiz eller ett konventionsland, ska du först kontrollera om patienten har ett konto sedan tidigare. Om hen har det, ska du göra så här i tandvårdsportalen:
- Klicka på länken “Skapa Patientbesök”.
- Klicka på knappen till höger om fältet ”Patientens namn" så öppnas ett nytt fönster med ett fält för ”Person Nr/Samordnings Nr”.
- Klicka på den nedåtpekande pilen till höger om det fältet så visas en rullgardinsmeny.
- Välj alternativet ”Annat nummer”. Fyll sedan i det id-nummer som du använde när du skapade ett konto för patienten.
- Klicka på knappen ”Sökning” för att söka upp din patient.
- Ange besöksdatum och fyll i den information som du skulle fyllt i vid ett vanligt patientbesök.
Om patienten inte har ett konto sedan tidigare och kommer från EU/EES, Schweiz eller ett konventionsland, ska du göra så här i tandvårdsportalen:
- Klicka på länken Skapa EU/EES/Konventionspatient
- Fyll i de fem obligatoriska fälten:
- Id-nummer
- Förnamn
- Efternamn
- Födelsedatum – klicka på symbolen till höger för att få upp almanackan där du kan bläddra bakåt till rätt födelsedatum
- Land – välj land i rullgardinsmenyn
- Klicka på “Gå vidare Resultat” så syns informationen om patienten i visningsläge
- För att spara informationen, klicka på “Spara Resultat” så skapas ett konto för patienten i tandvårdsportalen.
-
Ja, om du inte kan skicka in handlingar inom den tid som vi har angivit, kan du ansöka om förlängd svarstid, så kallat anstånd. Det gör du genom att mejla, ringa Kundcenter för partners eller skicka ett brev till den svarsadress som står i brevet om efterhandskontroller.
Oavsett hur du kommer in med din ansökan om anstånd ska du tydligt beskriva varför du vill ha förlängd svarstid.
-
Om du inte är nöjd med Försäkringskassan beslut kan du begära att vi omprövar beslutet. Omprövning innebär att vi tar del av dina synpunkter och att vi prövar ärendet på nytt. Vi tittar på eventuella nya underlag och allt som finns i ärendet sedan tidigare.
En begäran om omprövning ska innehålla
- vilket beslut som du vill få omprövat
- hur och varför du vill att beslutet ska ändras
- företagets namn, organisationsnummer, adress och telefonnummer.
Om du anlitar ett ombud måste du också bifoga en fullmakt.
Skicka begäran till
Försäkringskassan
OMP
405 12 GöteborgDin begäran måste komma in till oss inom två månader från den dag du tog del av beslutet.
-
Utredning av försäkringstillhörighet görs inte när abonnemangsavtalet skapas då det inte räknas som en ersättningsbegäran utan blir först aktuellt när du rapporterar in ett patientbesök eller begär tandvårdsbidrag som är kopplade till abonnemangsavtalet.
Om utredningen visar att din patient saknar försäkring i Sverige eller intyg för planerad tandvård, annullerar Försäkringskassan abonnemangsavtalet och betalar inte ut tandvårdsbidrag.
Om patienten exempelvis har flyttat utomlands under pågående avtalstid annulleras abonnemangsavtalet from det datum patienten flyttat. Om patienten aldrig haft rätt till avtalet annulleras det helt.
-
Vilka underlag du ska skicka in varierar beroende på hur patienten har betalat för behandlingen. På vår webbplats finns information om vilka underlag du ska skicka in beroende på situation.
Ekonomiska underlag som ska skickas in vid efterhandskontroll av tandvårdsstödet