Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Redovisa frånvaro för föräldraledighet och vab


Vid årsskiftet träder en ny lag i kraft som innebär att du som arbetsgivare ska lämna uppgifter till Skatteverket om dina medarbetares frånvaro.

Kvinna med headset i Kundcenter för partner

Det gäller om medarbetaren har varit föräldraledig eller vabbat. Uppgifterna lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen varje månad. Skatteverket lämnar sedan över uppgifterna till Försäkringskassan som kan använda dessa i kontroller av utbetalningar.

Lagen börjar gälla den 1 januari 2025.

Kontakta Skatteverket om du har frågor om frånvarouppgifter och hur du redovisar dom. Här hittar du mer information:

Lämna arbetsgivardeklaration (skatteverket.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.